Onterven ... de mogelijkheden

janmelderis
Topic Starter
Berichten: 5
Locatie: Genk

Onterven ... de mogelijkheden

#1 , 23 jun 2006 20:31

Aan welke voorwaarden moet iemand voldoen om uit de erfenis geschrapt te kunnen worden. Of kan zomaar iedereen zijn erfgenamen onterven en zijn bezittingen aan een wildvreemde nalaten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#2 , 23 jun 2006 21:03

Principieel kunnen reservataire erfgenamen niet onterfd worden.

Kunt U betrokken problematiek nader toelichten ?

janmelderis
Topic Starter
Berichten: 5
Locatie: Genk

#3 , 24 jun 2006 14:40

Van problematiek is er niet veel sprake , het zit namelijk zo :
Na de (vecht)scheiding van mijn ouders is het contact tussen mij en mijn vader verwaterd. Nu begin ik me stilaan af te vragen of ik "onterfd" zal worden daar hij een ander leven is begonnen ver van thuis.
Hij is ook opnieuw getrouwd. Moest hij komen te overlijden ( de laatste geruchten over zijn gezondheid waren niet al te positief ) wie deelt er dan in zijn erfenis ? Ik als enigste zoon of zijn nieuwe vrouw , of beide ??

Reclame

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#4 , 24 jun 2006 15:03

Art. 731.
De erfenissen komen toe aan de kinderen en afstammelingen van de overledene, aan zijn noch uit de echt noch van tafel en bed gescheiden echtgenoot, aan zijn bloedverwanten in de opgaande lijn en aan zijn bloedverwanten in de zijlijn, in de orde en overeenkomstig de regels die hierna worden bepaald (Burgerlijk Wetboek).

seppe
Berichten: 35

#5 , 24 jun 2006 19:35

Onterven is slechts mogelijk als de erfgenaam onwaardig is om te erven (bijvoorbeeld als de erfgenaam een poging tot doodslag gepleegd heeft op de erflater).

Ook als de erflater jou niet kan onterven, is hij natuurlijk niet verplicht bezittingen na te laten. Het kan zelfs dat hij meer schulden dan bezittingen nalaat. Weet je dat zeker, verwerp dan de erfenis. Vermoed je het, aanvaard dan de erfenis onder voorrecht van boedelbeschrijving; je kan dan beslissen of je de erfenis aanvaardt of verwerpt met kennis van zaken.

Meer uitleg vind je onder meer in De Tijd.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”