Successierechten

gustaaf
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: Heerlen (NL)

Successierechten

#1 , 28 nov 2005 10:21

Mijn zus en schoonbroer, allebei woonachtig in Belgi?, (echtpaar zonder kinderen!) hebben indertijd een testament opgesteld te mijnen gunste. Mijn zus is intussen overleden. Schoonbroer leeft nog.
Word ik om te erven van mijn schoonbroer en overleden zus nu beschouwd als broer of als derde?
In welke tariefgroep van de successierechten zou ik dus vallen?
Ik bezit de Belgische nationaliteit maar woon in Nederland.
Steeds met de glimlach...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Willy

#2 , 28 nov 2005 16:41

Mijn zus en schoonbroer, allebei woonachtig in Belgi?, (echtpaar zonder kinderen!) hebben indertijd een testament opgesteld te mijnen gunste. Mijn zus is intussen overleden. Schoonbroer leeft nog.
Word ik om te erven van mijn schoonbroer en overleden zus nu beschouwd als broer of als derde?
In welke tariefgroep van de successierechten zou ik dus vallen?
Ik bezit de Belgische nationaliteit maar woon in Nederland.
Waarschijnlijk heeft uw schoonbroer alles geerfd van uw zus bij haar overlijden. Vermits een schoonbroer geen bloedverwant is valt U in de categorie ' derden' waar de tarieven nogal prijzig zijn :
0 - 75.000 ? = 45 %
75 -125.000 ? = 55 %
boven 125.000 ? = 65 % , op de totaliteit (zonder splitsing roerend - onroerend.)
Het feit dat U in Nederland woont , maakt geen verschil als de erflater in Belgi? woont valt de erfenis onder onze wetgeving.
Wat wel gebeurt : de registratie geeft geen akkoord tot verdeling/vereffening tenzij na betaling van de erfenisrechten.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”