Verrekening van geregistreerde schenking bij de successierechten

RikP
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Verrekening van geregistreerde schenking bij de successierechten

#1 , 09 mar 2023 14:21

Ik heb een roerende schenking gekregen van mijn ouders. Die schenking heb ik geregistreerd en 3% schenkingsbelasting op betaald.
Stel dat mijn ouder(s) komen te overlijden binnen de 3 jaar, moet ik dan in de berekening (of aangifte) van de successierechten dat geschonken bedrag zelf nog vermelden als zijnde 'geregistreerd'? Of houdt de fiscus daar reeds rekening mee en brengen ze dat automatisch in mindering?

bullgod
Berichten: 307
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 mar 2023 14:38

van zodra het geschonken is, is het bedrag van jou en niet meer van je ouders.
als ze sterven (- of + 3 jaar) kan het niet meer in hun nalatenschappen zitten.
er valt op dat moment dus niks "in mindering te brengen".

de vraag zou eerder moeten zijn of het geschonken bedrag bij de nalatenschap moet opgeteld worden.
als ik mij niet vergis, moet dat nooit voor een roerende schenking waarop reeds schenkingsrechten betaald zijn.

bij onroerende schenking wordt (bij overlijden binnen de 3 jaar) het geschonkene wel bij de nalatenschap opgeteld, geloof ik.
er moet niet opnieuw belasting op betaald worden, maar het geschonkene wordt gebruikt om de laagste belastingsschijven op te vullen.
het zorgt dus wel voor hogere successierechten op de eigenlijke erfenis.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

RikP
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mar 2023 09:48

van zodra het geschonken is, is het bedrag van jou en niet meer van je ouders.
als ze sterven (- of + 3 jaar) kan het niet meer in hun nalatenschappen zitten.
er valt op dat moment dus niks "in mindering te brengen".
Klopt niet helemaal.
Als de schenking niet geregistreerd is (en er dus geen schenkingsbelasting op betaald werd) en als ze binnen de 3 jaar overlijden wordt het bedrag van de schenking (wat successierechten betreft) nog altijd aanzien als 'van de ouders' en wordt dus bij de successie geteld. En moet er dus nog successierechten op betaald worden.
Werd er schenkingsbelasting betaald op de schenking, dan wordt de schenking (bij overlijden binnen de 3 jaar) NIET bij de successie geteld.

Reclame

bullgod
Berichten: 307
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 mar 2023 16:21

ik pretendeer nooit dat mijn reacties helemaal kloppen. is altijd vrijblijvend en naar best vermogen.

maar in casu denk ik dat wat ik schrijf in #2 correcter is dan wat u schrijft in #1.
wat u schrijft in #3 is iets anders dan wat u schrijft in #1.
wat ik schrijf in #2 is hetzelfde als wat u schrijft in #3.

schenking in mindering brengen van nalatenschap (wat volgens mij niet bestaat) is niet hetzelfde als schenking bij nalatenschap optellen.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 11 mar 2023 13:49

Een geregistreerde schenking zit niet meer in de nalatenschap. Er moet wel ergens vermeld worden dat er een schenking is geweest. Er moet al zeker geen erfbelasting betaald worden en telt niet mee voor de tariefbepaling van de rest. In tegenstelling met onroerende schenking : bij overlijden binnen drie jaar is er een opduweffect. Dwz. dat er niets moet betaald worden op die schenking maar dat het tarief van het ge-erfde deel begint waar de schenking eindigt.
Voor de verdeling tussen meerdere erfgenamen telt een schenking altijd mee. Die verdeling gebeurt op basis van de fictieve massa, zijnde alle tegoeden op datum van overlijden, plus alle schenkingen die overledene ooit heeft gedaan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bullgod
Berichten: 307
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 mar 2023 10:39

tenzij schenking "buiten deel en vrij van inbreng" ?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 12 mar 2023 10:56

Neen : alle schenkingen.
Bij verdeling wordt er wel rekening mee gehouden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”