Erfbelasting 2x ?

HermanM
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Erfbelasting 2x ?

#1 , 03 mar 2023 18:39

Goedenavond,

Ik heb een vraag i.v.m. de erfbelasting die ik moet betalen voor mijn ouders, de situatie is als volgt. Mijn vader is vorige zomer overleden, ik en mijn moeder zijn de erfgenamen van enkel gelden want er was geen eigendom. Te samen bezaten mijn ouders een kleine 130.000€ op 2 verschillende spaarrekeningen, één op naam van mijn moeder met 117.000€ en één op naam van mijn vader met 5000€ en een gezamenlijke zichtrekening met 8000€ ( ik heb de bedragen afgerond).
Ondertussen komt mijn moeder ook te overlijden, namelijk 3 maand na mijn vader maar ondertussen was wel de aangifte van nalatenschap van mijn vader ingediend.

Nu heb ik deze week het aanslagbiljet ontvangen op de nalatenschap van mijn vader en groot was mijn verbazing dat ik moet betalen op 65.000€ namelijk 2.850€. Het aanslagbiljet van mijn moeder heb ik ook ontvangen en dat bedraagt gelukkig 0€. De meeste gelden waren namelijk van mijn moeder en niet van mijn vader. Maar nu moet ik de aangifte van nalatenschap nog invullen voor mijn moeder want ik was aan het wachten op het aanslagbiljet van mijn vader zijn nalatenschap en heb ik nog maar een week en half om dit binnen te doen.

Nu is mijn vraag ga ik nu terug over het gehele bezit van mijn moeder moeten betalen ? Ik heb nu juist al op 65.000€ moeten betalen en alle gelden stonden nog op de rekening van mijn moeder. Er is nog steeds +- 130.000€ op de rekening of mag ik die in 65.000€ op de één of andere manier in mindering brengen op de aangifte want daar heb ik tenslotte al op betaald ?

Alvast bedankt voor enige reactie,

mvg Herman

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 03 mar 2023 18:59

Beste, effen vertellen. Na aftrek van forfaitaire begrafeniskosten en mogelijk schulden/onbetaalde rekeningen, erf jij dus de helft van de tegoeden van uw ouders. Meer bepaald : jij erft het deel van uw vader, en daar betaal je erfbelasting op. Is dus normaal = helft van 130.0000 = 65.000 euro. De andere 65.000 euro is van uw moeder, en die heeft niets van vader ge-erfd. Dat bedrag erf jij nu van uw moeder en daar betaal je de nodige erfbelasting op, na aftrek weer van forfaitair bepaalde kosten.
Het was wel stom om het geld, dat jij van uw vader hebt ge-erfd, op een rekening op naam van uw moeder te laten staan. U zal tegenover de fiscus een deftige uitleg moeten geven om slechts op de 65.000 van uw moeder te worden belast.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 03 mar 2023 19:03

De bank moet aan de fiscus meedelen hoeveel er op de rekeningen van uw moeder staat : 130.000 euro. Ik zou evenwel slechts de helft durven noteren op de aangifte. U kan argumenteren dat u wachtte met de verdeling tot het aanslagbiljet binnen was. Simpel gaat het niet zijn. Toch dit : er is een regeling voor erfbelasting op bedragen die binnen het jaar 2 x vererfd worden.

Toch oprechte deelneming bij dit overlijden!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 03 mar 2023 19:25

Klassieke fout:

Ouders denken dat rekeningen op eigen naam, ook betekenen dat ze enkel van hen zijn
Dat is normaal niet zo tenzij ze met volledige scheiding van goederen getrouwd zijn (en ze niet vermengd hebben)

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 03 mar 2023 20:44

Geen paniek!

Gelet op de korte tijdspanne tussen de twee overlijdens kan nog probleemloos worden aangetoond dat het geld van het eerste overlijden nog niet verdeeld was. De rekeninguittreksels zullen dat aantonen.

zie standpunt Vlabel: https://www.vlaanderen.be/vlaamse-belas ... echtgenoot
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

HermanM
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 mar 2023 18:16

Hartelijk dank iedereen die heeft gereageerd !

@Thomas Morus, dank voor de link en info ik ga dit op deze manier invullen en de nodige documentatie bij de aangifte toevoegen.

Fijn weekend nog iedereen.

mvg Herman

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 06 mar 2023 11:25

@ Thomas : ik ben er van overtuigd dat die periode niet te lang moet duren, dat de tegoeden nog niet verdeeld zijn. Enkele maanden ok, maar geen jaren! De bewijslast wordt steeds moeilijker bovendien.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

HermanM
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 apr 2023 13:37

Gewoon even een update, ze hebben het inderdaad aanvaard en ik moet slechts op de helft nog erfbelasting betalen, was ook snel verwerkt nu. Nogmaals dank aan iedereen die heeft geantwoord.

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 28 apr 2023 18:57

Gewoon even een update, ze hebben het inderdaad aanvaard en ik moet slechts op de helft nog erfbelasting betalen, was ook snel verwerkt nu. Nogmaals dank aan iedereen die heeft geantwoord.
Wat ik verwachtte zoals reeds vermeld.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Successie- & Registratierechten”