Verkooprechten aankoop woning, gevolgd door verkaveling, sloop & heropbouw

forumganger
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verkooprechten aankoop woning, gevolgd door verkaveling, sloop & heropbouw

#1 , 28 feb 2023 18:34

Beste,

Mijn vriendin en ik kunnen in principe een oude woning kopen aan 1% registratierechten wegens ingrijpende energetische renovatie etc. Meer specifiek, zouden we de woning slopen & heropbouwen.

Echter, staat de woonst op een dermate groot perceel 90a, dat we een deel van de grond wensen te verkopen. We zouden het stuk in 3 verkavelen. Dus 2 delen (bouw)grond verkopen en dan het deel met het huis op voor ons houden, voor sloop & heropbouw.

Prangende vraag, als ik onderstaande voorwaarden lees voor 1% registratierechten, dan lijken we daar in principe aan te voldoen. Er staat nergens dat wij niet een deel mogen verkavelen. De voorwaarden dat het de aankoop van een woning moet betreffen, dat die gesloopt en heropgebouwd wordt op hetzelfde adres, lijkt me immers voldaan (ongeacht dat een deel van de grond wordt doorverkocht).

Iemand hier enige ervaring mee? Wil immers vermijden dat we op een deel (of het geheel) 12% zouden moeten betalen, louter omdat we een deel van de grond zouden verkopen/verkavelen.



- Natuurlijke personen die aankopen;
- Zuivere aankoop;
- Aankoop van de hele volle eigendom;
- Het goed dat u aankoop moet een woning zijn. Dit is een onroerend goed dat dadelijk, of na normale onderhoud- of herstellingswerken, zal dienen voor de huisvesting van een gezin of een persoon; bouwgronden zijn dus uitgesloten van dit tarief;
- U mag geen volledige en volle eigenaar zijn van een andere woning of bouwgrond;
- Als koper verbindt u zicht ertoe om ingrijpende energetische renovatiewerken uit te voeren;
- Binnen 6 jaar na het verlijden van de aankoopakte wordt een EPB-aangifte ingediend waaruit moet blijken dat de nodige werken op het vlak van energie werden uitgevoerd. Voor authentieke aankoopakten verleden tot 31 december 2021 was dit 5 jaar;
- De koper wordt op het adres van de gekochte woning ingeschreven in het bevolkingsregister of vreemdelingenregister, binnen de 6 jaar na het verlijden van de aankoopakte. Voor authentieke aankoopakten verleden tot 31 december 2021 was dit 5 jaar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1147

#2 , 01 mar 2023 08:18

Ik lees :
aankoop van de hele volle eigendom.
U wil de hele volle eigendom in 3 delen verkavelen waarvan 2 verkocht zullen worden... tenminste als er een goedkeuring is van de verkavelingsvergunning.
U beantwoord niet meer aan de voorwaarden.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”