Schenkbelasting betalen op schenking van grootouders of niet?

RikP
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Schenkbelasting betalen op schenking van grootouders of niet?

#1 , 12 feb 2023 11:47

Beste mensen,

Wat zouden jullie doen in onderstaand geval?
Mijn dochter heeft 50 000 EUR geschonken gekregen van haar grootouders (mijn ouders).
We waren eerst van plan om dit aan te geven en hierop 3% schenkbelasting te betalen vermits mijn ouders reeds een 'gezegende leeftijd' bereikt hebben. Ik hoop dat ze nog langer dan 3 jaar bij ons blijven, maar op hun leeftijd (86 en 83 jaar) kan de gezondheid snel omslaan.
Langs de andere kant is het zo dat de erfbelasting (successierechten) tot 50 000 EUR ook 'slechts' 3% is.
Ik verwacht niet dat mijn ouders de komende tijd nog meer geld gaan schenken aan mijn dochter, behalve dan wat zakgeld links en rechts.
Er is ook nog de regel dat er in Vlaanderen een bedrag tot maximum 12 500 EUR per kleinkind belastingvrij kan geschonken of gelegateerd worden. Maar met die 50 000 EUR zitten we daar al boven. Tenzij ik op de 50 000 EUR schenkbelasting betaal. Ik neem aan dat dan die 12 500 EUR per kleinkind weer belastingvrij kan geschonken worden?
Wat zouden jullie doen? Schenkbelasting op de 50 000 EUR betalen of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 feb 2023 12:24

Langs de andere kant is het zo dat de erfbelasting (successierechten) tot 50 000 EUR ook 'slechts' 3% is.
Als je de verschillende scenario’s naast elkaar zet, mag je daar economisch gezien geen rekening mee houden.

Het is niet in beide gevallen 3%, want in het geval van een geregistreerde schenking is die 3% erfbelasting op de volgende 50.000 euro van toepassing. Dat voordeel blijft dus.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”