aangifte nalatenschap Vlarem

walter123
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

aangifte nalatenschap Vlarem

#1 , 02 feb 2023 21:25

Vraagje over het invullen van de aangifte
- Betreft het verkrijgen van de helft van het gemeenschappelijk vermogen (vermogen eerst overledene) ,door de langstlevende echtgenoot, via huwelijkscontract en langst-leeft-al clausule.
-Ik vermeld onder gemeenschappelijke roerende en onroerende goederen de waarde van deze goederen.
Vraag:
-Onder fictiebepalingen staat het volgende:
Vermeld hieronder alle verrichtingen die onder toepassing vallen van art...........(andere dan levensverzekeringen tot en met 2.7.1.0.9 Vlaamse codex fiscaliteit.

vanaf 1/1/2015 onder artikel 2.7.1.0.4 wordt bepaald: Wat via huwelijkscontract aan de langstlevende echtgenoot wordt toebedeeld boven de helft vh gemeenschappelijk vermogen onderworpen is aan erfbelasting.

- Is een verwijzing (invullen) hiernaar onder fictiebepalingen noodzakelijk of heb ik dit verkeerd begrepen.
- Is het noodzakelijk dat de kinderen (wettige erfgenamen) de aangifte ook naamtekenen gezien zij voorlopig niet erven .
Bij voorbaat bedankt voor het antwoord .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
walter123
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 feb 2023 21:20

Heb de vraag gesteld aan Vlarem om reden ik geen reactie heb ontvangen
Kreeg vrij vlug antwoord.
De kinderen welke in dit geval nog niet erven wordt aangeraden de aangifte mede te naamtekenen gezien er een indieningsplicht is.
Er dient niets ingevuld te worden onder de rubriek fictiebepalingen. Wel een vermelding van het huwelijkscontract met verwijzing naar langs leeft al clausule en een kopij bijvoegen.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”