Welke regelgeving bij uit onverdeeldheid treden

BertDeBouwer
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Welke regelgeving bij uit onverdeeldheid treden

#1 , 12 jan 2023 16:48

Mijn vader is al geruime tijd geleden (9 jaar) overleden. Theoretisch hebben de kinderen (mijn broer en ik) op die moment geërfd, concreet is echter alle eigendom gewoon bij mijn moeder gebleven (zij heeft ook het vruchtgebruik). Momenteel zouden we echter een aantal dingen willen verkopen. Ik heb in het verleden echter reeds een (niet geregistreerde) gift ontvangen van mijn vader, mijn broer niet. Dit zouden we nu ook recht willen zetten.
Ik begreep echter dat vanaf 2018 giften geïndexeerd moeten worden, echter het overlijden van mijn vader vond plaats voor 2018. Moeten we deze gift wettelijk gezien dan indexeren of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota
Berichten: 830

#2 , 12 jan 2023 17:33

Hadden uw ouders een huwelijkscontract "langst leeft, al heeft"?
Uw moeder leeft nog, dus wordt de gift bij haar overlijden geïndexeerd. Tenzij u met uw moeder en broer overeenkomt om dit anders te regelen via een erfovereenkomst of testament bij de notaris.

Wie zijn de 'we' die dingen zouden willen verkopen?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 12 jan 2023 17:34

Zie eens op Myminfin hoe de eigendomsverdeling momenteel is. Tenzij via testament of huwelijkscontract, zijn jullie als kinderen de blote eigenaar van vaders deel in de eigendom. Moeder bezit nog de andere helft plus het wettelijk vruchtgebruik op vaders deel.
Indien jullie zo'n (deel van ) onroerend goed willen verkopen , moeten alle betrokkenen akkoord gaan en tekenen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

BertDeBouwer
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jan 2023 13:11

De eerdere schenking was in principe enkel van mijn vader. Het betrof hier een deel van een woning die mijn vader (samen met zijn zussen) geërfd had en geen deel uitmaakte van de gemeenschap.
Dat we met zijn 3en akkoord moeten zijn voor een verkoop, ben ik me van bewust, dit is ook het geval. De huidige verdeling van eigendom en vruchtgebruik is voor alle partijen duidelijk, mijn vraag gaat enkel over het reeds ontvangen bedrag.
Fictieve getallen: ik kreeg al €100.000, moet ik dit dan nu vereffenen met mijn broer met €50.000 of moet ik dit eerst indexeren en dus eerder €60.000 vereffenen (ik ken de exacte indexcijfers niet)?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 13 jan 2023 14:43

Normaal gezien zou de schenking die u (en uw broer dus niet) hebt gekregen van uw vader uit diens persoonlijk vermogen "vereffend" moeten zijn geweest na het overlijden van uw vader 9 jaar geleden.
Aangezien uw moeder niet geschonken heeft komt dit niet te berde bij haar overlijden. Haar nalatenschap staat volledig los van die van uw vader 9 jaar geleden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

BertDeBouwer
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jan 2023 12:55

Normaal gezien zou de schenking die u (en uw broer dus niet) hebt gekregen van uw vader uit diens persoonlijk vermogen "vereffend" moeten zijn geweest na het overlijden van uw vader 9 jaar geleden.
Aangezien uw moeder niet geschonken heeft komt dit niet te berde bij haar overlijden. Haar nalatenschap staat volledig los van die van uw vader 9 jaar geleden.
Die "Normaal gezien" is dus niet gebeurd, het zou uiteraard beter geweest zijn moest dit wel zo zijn, maar gedane zaken nemen geen keer.
Mijn moeder leeft nog en dit hopelijk nog vele jaren, haar nalatenschap is hier niet aan de orde.

bullgod
Berichten: 302
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 jan 2023 04:19

dat is toch geen kwestie van 50 of 60? eigendom van vader gaat nu verkocht worden en van opbrengst moet broer vooraf 100 krijgen om gelijk te staan met jou. die 100 wel of niet indexeren, kunnen/moeten jullie gewoon overeenkomen. regelgeving is bij gerechtelijke vereffeng-verdeling; minnelijk doen jullie wat jullie willen. abstractie van bedoeling van vader (wou hij jou met die 100 bevoordeligen tov broer?).

bullgod
Berichten: 302
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 jan 2023 04:26

op welke manier zou die 100 negen jaar geleden kunnen "vereffend" geweest geworden zijn, zonder dat rest van zijn nalatenschap vereffend en verdeeld werd?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 20 jan 2023 13:05

dat is toch geen kwestie van 50 of 60? eigendom van vader gaat nu verkocht worden en van opbrengst moet broer vooraf 100 krijgen om gelijk te staan met jou. die 100 wel of niet indexeren, kunnen/moeten jullie gewoon overeenkomen. regelgeving is bij gerechtelijke vereffeng-verdeling; minnelijk doen jullie wat jullie willen. abstractie van bedoeling van vader (wou hij jou met die 100 bevoordeligen tov broer?).
Het is niet de eigendom van de vader. Het is de verkoop van een woning (veronderstel ik) die reeds jaren eigendom is van de erfgenamen.
De eigendomsaandelen werden vastgesteld destijds via de aangifte van de erfenis en kunnen teruggevonden worden op MyMinfin.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bullgod
Berichten: 302
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 jan 2023 19:11

zoals ik het interpreteer: na 9 jaar willen ze de nalatenschap van vader verdelen. er is onvoldoende info om te weten of datgene wat ze willen verkopen, uitsluitend van vader was.
maar dat is blijkbaar niet van belang, want "de huidige verdeling en vruchtgebruik is voor iedereen duidelijk".
TS vraagt hoe hij de (hand?)gift van zijn vader kan vereffenen met zijn broer. hij lijkt de helft van wat hij van vader kreeg aan zijn broer te willen geven en vraagt zich af of hij die helft moet indexeren.
ik vind het een rare situatie/redenering. waarom kreeg TS dat geld van zijn vader en zijn broer niet? waarom wil TS na al die jaren de helft aan zijn broer geven? dat kon hij toch al veel eerder doen? onder welke vorm gaat hij die helft aan zijn broer geven? notariële schenking?
normale gang van zaken lijkt mij: van het geld "van" vader (bij moeder gebleven en/of opbrengst verkoop) gaat vooraf evenveel naar broer als wat TS van zijn vader kreeg destijds. wat overblijft wordt vervolgens gelijk verdeeld onder de broers.
of hetgeen broer nu vooraf moet krijgen (om gelijk gesteld te worden) geIndexeerd moet worden, moeten ze onderling maar overeenkomen, want minnelijke (en nog geen gerechtelijke) verdeling.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”