Verdeling familiezaak in het kader van een erfenis

YottaPat
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: Boutersem

Verdeling familiezaak in het kader van een erfenis

#1 , 17 jun 2006 13:21

Gegroet!

Indien mogelijk graag jullie visie op onderstaand probleem. Ik stel deze vraag in naam van mijn vrouw wiens vader sinds kort is overleden, en die op dit moment wordt overvallen door kluwen van documenten en moeilijke familiegesprekken...

De situatie was dit:
Haar vader en moeder getrouwd via het normale stelsel.
Haar vader richtte in 1992 een ??nmansbedrijfje (bvba) op, met hun gemeenschappelijk kapitaal, "om bezig te blijven". Hij was toen 62. Hij was onbezoldigd zaakvoerder en alleen in het bedrijf.
In 2000 beslist mijn vrouw in het bedrijf te stappen. Vader nog steeds onbezoldigd zaakvoerder, zijn dochter bediende. De zaken gingen behoorlijk goed.

De situatie die nu naar boven komt is deze:
Vader is twee maand geleden overleden. Moeder leeft nog. Geen regeling getroffen omtrent de erfenis van het bedrijf.
Blijkt nu dat het bedrijfje financieel gezond is maar dat vader over de loop der jaren een schuld van 150.000 euro heeft opgebouwd op de Rekening Courant. Vader heeft/had dus een schuld tav de firma.
De dochter wil het bedrijf verder zetten.
Maar ze heeft nog drie broers en ??n zus...
Er zijn blijkbaar 750 (nog niet verdeelde?) aandelen...

Mijn vraag:
Op welke manier wordt een firma overgelaten in het kader van een erfenis?
Hoe zit het met die schuld Rekening Courant? Wie draait daarvoor op?
Hoe kan de dochter het bedrijf verder zetten zonder verdere inmenging van de broers en zus?
Kortom, wat zou een logische aanpak zijn voor het verdelen van een bedrijf (en dus de job van mijn vrouw) in deze omstandigheden?

Algemene info:
Er zijn priv? ook een hele hoop bezittingen: appartementen, huizen, grond, garageboxen, enz... Dus er kan eventueel gespeeld worden met vastgoed teneinde de schuld van de firma af te lossen... Maar is dat een goed idee?

Alvast bedankt voor eventuele hulp in deze moeilijke tijden.

Patrick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 20 jun 2006 08:43

Zie DEMAREZ,D.,Pleidooi tegen een historisch misverstand:de opname van een vordering in rekening-courant leidt niet tot novatie;T.R.V.(= Tijdschrift voor rechtspersoon en vennootschap) 1999,359-373.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”