verblijvingsbeding onroerend goed

Jan Solders
Topic Starter
Berichten: 108

verblijvingsbeding onroerend goed

#1 , 09 nov 2022 11:28

Ik heb een verblijvingbeding en moet dus langs een notaris passeren om de aangifte in te vullen. De gezinswoning telt niet mee voor het bepalen van het bedrag van de successierechten in dat geval.
Moet de notaris de geschatte waarde van ons appartement kennen en toch ergens invullen(gewoon ter kennisgeving) of mag er in de aangifte hierover helemaal niets gezegd worden. Hoe dient dat te gebeuren aub.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 09 nov 2022 13:44

"ons" appartement...
wie zijn "ons"????
Waarom denkt u geen erfenisrechten verschuldigd op die woning? Wie zijn de erfgenamen van die woning, van de rest, enz...
Zo kunnen we onmogelijk antwoorden...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 09 nov 2022 16:17

Een verblijvingsbeding in het huwelijkscontract betekent dat de langstlevende alleen volle eigenaar wordt van de gezinswoning. Ik ga er dan vanuit dat uw echtgeno(o)t(e) is overleden. In dat geval, en enkel dan, is er inderdaad een vrijstelling van successierechten voor de gezinswoning. De waarde van het appartement moet wel in de aangifte opgenomen worden.

Het is niet verplicht om de aangifte door een notaris te laten invullen, dat mag je perfect zelf doen. Je hebt wel een notaris nodig voor de akte van erfopvolging, nodig om de bankrekeningen te deblokkeren.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

Jan Solders
Topic Starter
Berichten: 108

#4 , 09 nov 2022 16:48

Bedankt voor de info. De waarde van de gezinswoning dient dus aangeduid te worden op de aangifte, zelfs bij een verblijvingsbeding dus. Wat raar is want men houdt er geen rekening mee, voor de berekening van de erfbelasting.
Ook goed om weten ,is dat er geen notaris nodig is voor de aangifte ( enkel voor de akte van erfopvolging). Dan kan ik proberen het zelf in te vullen. Ik dacht vroeger eens ergens gelezen te hebben dat bij een huwelijkscontract er bij overlijden altijd een notaris dient aangesteld te worden.
NB: Betekenis van “ons appartement dat de gezinswoning is” is natuurlijk de gemeenschappelijke gezinswoning van twee getrouwde mensen, die zoals gezegd een huwelijkscontract hebben aangegaan (verblijvingsbeding) Was daar ergens een onduidelijkheid?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 09 nov 2022 18:01

Ja onduidelijk.
Er zijn vele soorten en varianten van verblijvingsbeding.
Gezinswoning is ook niet steeds eigendom van de huwelijksgemeenschap.
Enz.
Een kleine fout in de info kan spectaculaire gevolgen hebben.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jan Solders
Topic Starter
Berichten: 108

#6 , 10 nov 2022 15:32

Ik heb een verblijvingsbeding en de gezinswoning telt niet mee voor het bepalen van de erfbelasting” schreef ik . Daaruit begrijpt iedereen die ik het toonde ( zie alsook EVI die correct alles begrepen heeft en die ik dank voor haar antwoord) dat het gaat om een huwelijkscontract tussen twee gehuwden en dat de gezinswoning gemeenschappelijk is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 10 nov 2022 15:57

NIEMAND was zeker. Daarvoor is heldere communicatie een vereiste en die was er niet.
EVI sprak ook maar een VERMOEDEN uit
(. Ik ga er dan vanuit dat uw echtgeno(o)t(e) is overleden. In dat geval,...).
Uw info schoot te kort om een precies antwoord te kunnen geven.
Ik doe dan nog de moeite om bijkomende vragen te stellen en al wat u doet is de hulpvaardige schofferen.

Meneer zo werkt het hier niet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jan Solders
Topic Starter
Berichten: 108

#8 , 11 nov 2022 11:11

Beste T M
Iedereen die ik de tekst heb laten zien (waaronder een advocaat) vindt dat u onbeleefd hebt geantwoord ( in tegensteling tot Evi die perfect geantwoord heeft, ook op menselijk vlak.)
Ook de zin die u onderaan vermeld (WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE) in hoofdletters en in het rood dan nog, laat vermoeden dat u de vraagsteller niet al te intelligent vindt.
Ik wens hier verder geen woorden meer aan toe te voegen . U bent het niet waard.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 nov 2022 19:44

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 12 nov 2022 21:18

Een verblijvingsbeding in het huwelijkscontract betekent
Huwelijkscontract betekent toch dat Vraagsteller wél naar notaris moet :?:

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 12 nov 2022 21:21

Beste T M
Iedereen die ik de tekst heb laten zien (waaronder een advocaat) vindt dat u onbeleefd hebt geantwoord ( in tegensteling tot Evi die perfect geantwoord heeft, ook op menselijk vlak.)
Ook de zin die u onderaan vermeld (WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE) in hoofdletters en in het rood dan nog, laat vermoeden dat u de vraagsteller niet al te intelligent vindt.
Ik wens hier verder geen woorden meer aan toe te voegen . U bent het niet waard.
Ik heb blijkbaar de hele wereld onbewust geschoffeerd.(als ik u zou moeten geloven).
Spijtig voor u dat u de dubbele bodem van mijn citaat niet hebt begrepen.
Want het zinspeelt nu net op het omgekeerde van wat u er van maakt: nml. dat gezond boerenverstand dikwijls zegeviert over zogenaamde intelligentie.

We kunnen dus besluiten dat u lijdt aan een minderwaardigheidscomplex en daardoor spoken ziet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#12 , 12 nov 2022 21:58

Een verblijvingsbeding in het huwelijkscontract betekent
Huwelijkscontract betekent toch dat Vraagsteller wél naar notaris moet :?:
Ja, voor de akte van erfopvolging is een notaris nodig owv huwelijkscontract. Maar niet voor het invullen van de aangifte successierechten, dat mag TS zelf doen als hij dat wenst.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 13 nov 2022 16:55

#10 In de hyperlink waar ik naar verwijs staat niets anders vermeld.

De meest cruciale vraag werd door TS nog niet aangegeven. Is er sprake van een huwelijk dan wel over een overeenkomst wettelijke samenwoonst.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Jan Solders
Topic Starter
Berichten: 108

#14 , 18 nov 2022 15:50

Ik schreef o.a onderstaande zin. Ik spreek hierin van twee getrouwde mensen. Dit lijkt mij het cruciale antwoord dacht ik.

NB: Betekenis van “ons appartement dat de gezinswoning is” is natuurlijk de gemeenschappelijke gezinswoning van twee getrouwde mensen, die zoals gezegd een huwelijkscontract hebben aangegaan (verblijvingsbeding)
............................................
Bedankt TM. De vier mensen ( ikzelf en een advocaat inbegrepen) die uw botte tekst hebben gelezen ,hebben eens hartelijk kunnen lachen om uw repliek.
Uw meerderwaardigheidscomplex is volgens ons, geen voorbeeld van intelligentie of van boerenverstand. Dat laatste zou ik volgens u wel hebben, waarvoor dank.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”