successie-, registratie- en schenkingsrechten betalen

leth
Topic Starter
Berichten: 3

successie-, registratie- en schenkingsrechten betalen

#1 , 26 apr 2009 04:11

Mijn zus is onlangs overleden.Zij was ongehuwd en had geen kinderen.
Ze heeft een handgeschreven testament waarin ze haar roerende goederen twv €20.000 nalaat aan mijn dochter die op het ogenblik van overlijden minderjarig is ,maar nu juist meerderjarig is geworden.
Haar onroerend goed(3x twv €200.000) wil ze verdelen tussen A: de dochter van mijn broer, B: mijn zoon die minderjarig is en C: mijn dochter die minderjarig was maar nu meerderjarig is.
Ook vermeldt ze dat omwille van de successierechten het misschien beter is dat 2/3 van de onroerende goederen op mij beschreven worden ipv mijn kinderen en dat ik mijn kinderen later een schenking doe wanneer zij 21(?)jaar worden omdat ik het beheer van hun onroerende goederen toch moet waarnemen.
Ik zal een lening moeten aangaan om de successierechten te betalen en ik vermoed dat ik naar de vrederechter zal moeten stappen omwille van mijn minderjarige zoon. mijn vraag is:
-hoeveel successierechten moet ik en/of de kinderen B en C betalen.
-hoeveel registratie moet ik en /of de kinderen B en C betalen
-kan ik ook de erfenis(of een gedeelte ervan) aanvaarden,wat is het beste, kan ik onmiddellijk schenken aan B+C en hoeveel zijn de schenkings- en registratierechten.
-kan ik de lening die ik moet aangaan om alles te betalen ergens in mindering brengen?
-moeten erfenissen aangegeven worden aan de personenbelasting?
Kortom wat is de beste oplossing voor iedereen? Kan en mag ik iets voorstellen aan de vrederechter en zal de ontvanger vd registratie hiermee akkoord gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 26 apr 2009 11:20

Sorry, momenteel geen tijd om een berekening te maken.
Dus enkel algemeenheden.
Haar ouders zijn overleden?
Ze woonde niet wettelijk samen?

Roerende goederen aan uw dochter: OK.
Onroerende goederen aan uw nichtje, uw zoon en dochter:
er zal voor uw zoon aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving moeten gebeuren gezien zijn minderjarigheid.

Haar testament moet éénduidig zijn: als er iets instaat "het zou misschien beter zijn dat" zijn er maar twee mogelijkheden:
* ofwel is het testament op één manier uit te leggen; dan volgen we dat
* ofwel valt het niet uit te leggen en dan vervalt het en komt de wettelijke erfopvolging in de plaats.

Eigenhandige testamenten opgemaat zonder advies zijn regelmatig problematisch, zelfs waardeloos.

De Ontvanger zal het lezen op zijn/haar manier en is niet verplicht de interpretatie van de erfgenamen te volgen; ook al zijn ze het allemaal eens.

Uw eerste werk is dus de geldigheid van dit testament te (laten) beoordelen(*): daarvoor moet U NIET bij de Ontvanger terecht. Een notaris of een advocaat zijn aangewezen (voor zover ze actief zijn binnen die branche).

Dat de meerderjarigheid op 18 ligt, schrijft U zelf. Dat op zich kan echter geen hinderpaal zijn voor een geldig testament.

U kan nooit een DEEL van een erfenis aanvaarden: 't is alles of niets.
Bedenk dat verwerping nooit kan leiden tot lagere successierechten.

U kunt maar schenken als U eigenaar bent. In de huidige wetgeving zijn schenkingen van onroerende goederen HELEMAAL NIET interessant.

Erfenissen moet niet aangegeven worden in de personenbelastingen.

Een lening om erfenisrechten te betalen is nergens aftrekbaar.

---------------------------------

(*) ik wil gerust mijn mening vertellen over dat testament als U me de volledige tekst bezorgt.

wanton
Berichten: 9916
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 26 apr 2009 12:03

Er zijn idd. nog te veel onzekerheden. Een tussenkomst van een notaris is nodig , voor de homologatie van het testament en wegens de betrokkenheid van minderjarigen.

Evenwel ,van een hypothecaire lening om de successierechten te betalen bij de erfenis van een onroerend goed , meer bepaald een woning , zijn de intresten en aflossingen aftrekbaar. Het is een lening om het OG te 'behouden'. Omdat het niet de eerste woning betreft , is echter niet de woonbonus van toepassing maar de aftrek als 'lange termijnsparen.'
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 27 apr 2009 10:42

Ik ga ervan uit dat beide ouders van uw zus overleden waren op het moment van haar overlijden. Zo niet is art.915 Burgerlijk Wetboek van toepassing. Ik ga er tevens van uit dat de erfenis openviel in het Vlaams Gewest.

Voor de begunstigde die op het moment van het AANVAARDEN van de erfenis minderjarig is geldt “Art.378.§ 1.Onder voorbehoud van...is de machtiging van de vrederechter vereist om de in artikel 410, § 1, 1° tot 6°...bepaalde handelingen te verrichten waarvoor de voogd bijzondere machtiging van de vrederechter moet verkrijgen...Art.410.§ 1. De vrederechter moet de voogd bijzondere machtiging verlenen om :...5° een nalatenschap,een algemeen legaat of een legaat onder algemene titel te verwerpen of te aanvaarden,wat slechts onder voorrecht van boedelbeschrijving kan geschieden...”(Burgerlijk Wetboek).

Uw beide kinderen erven elk € 200000 euro onroerend goed en uw meerderjarige dochter erft bovendien € 20000 roerend goed.

“Art.48.§1.De rechten van successie...worden geheven volgens het tarief aangeduid in onderstaande tabellen:...Tabel II.Tarief tussen andere personen dan in rechte lijn...tussen anderen dan broers en zusters...tot 75000 euro 45% ;van 75000 tot 125000 55%;boven 125000 65%...“(Wetboek Successierechten 31 maart 1936).

rechten van successie per kind,onroerend: € (200000-125000) x 0,65 + € (125000-75000) x 0,55 + € 75000 x 0,45 = € 110000.
rechten van successie meerderjarige dochter,roerend : € 20000 x 0,45 = € 9000
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

leth
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 27 apr 2009 13:45

Je maakt een aparte berekening voor het roerend goed dat MIJN dochter erft.
Het is echter haar tante die overleden is. Is deze berekening correct?

Nog een vraag ivm BOEDELBESCHRIJVING:
Ik snap het doel hier wel maar wat wordt er juist omschreven
-de totale erfenis van alle erfgenamen RG+OG
of de minderjarige zijn deel van de erfenis of het RG+OG van de ouders. Worden er ook waarden aan de goederen toegekend?
-wie doet zo'n boedelbeschrijving,wanneer gebeurt dit en wat is de kostprijs hiervan. Zijn dit vaste bedragen of is dit procentueel?

Je ziet dat dit voor mij onbekende materie is.
Alvast bedankt

wanton
Berichten: 9916
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 28 apr 2009 20:08

Je maakt een aparte berekening voor het roerend goed dat MIJN dochter erft.
Het is echter haar tante die overleden is. Is deze berekening correct?

Nog een vraag ivm BOEDELBESCHRIJVING:
Ik snap het doel hier wel maar wat wordt er juist omschreven
Je ziet dat dit voor mij onbekende materie is.
Is deze berekening correct?

Ik kom ook tot iets anders. Bij categorie 'anderen' , waartoe erfenissen aan neven/nichten behoren , worden de successierechten berekend voor de totaliteit van alle goederen roerend en onroerend bijeengeteld , niet per erfgenaam. Voor een totale nalatenschap van 620.000 € komt dit volgens de geldende tarieven op 383.000 € aan successierechten.

BOEDELBESCHRIJVING

Wanneer bij een nalatenschap minderjarige erfgenamen betrokken zijn , wordt een notaris aangesteld die een inventaris van de ganse erfenis moet opmaken , om de rechten van (onmondige) erfgenamen te vrijwaren. Hij noteert alle tegoeden en schulden en zet een waarde op de verschillende onderdelen.

Wat de kostprijs hiervan is , weet ik niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”