Aangeschreven voor pensioenverzekering van overleden vader

Topheke
Topic Starter
Berichten: 16

Aangeschreven voor pensioenverzekering van overleden vader

#1 , 24 okt 2022 10:46

Beste,

ik heb onlangs een brief van een verzekeringsmakelaar gekregen om hen een overzicht te geven van erfgenamen van mijn overleden vader.
Ik vermoed dat mijn vader een pensioenverzekering lopende had daar deze brief aankomt nadat hij 65 jaar had geworden dit jaar.

Mijn zus en ik hebben in 2005, wanneer onze vader overleden is, de erfenis verworpen daar hij vele schulden had.
Graag had ik advies gekregen wat we met deze brief moeten doen? Ik had reeds gelezen dat wanneer de "begunstigden" bij overleden bij naam vernoemd worden of "kinderen" staat, de uitbetaling van deze verzekering niet in de erfgemeenschap terecht komt, en we dus niet door voormalige schuldeisers aangesproken kunnen worden. Echter zouden we het bedrag toch moeten melden om eventuele belastingen te betalen.

Gezien we hier over een periode van 17 jaar tussen overlijden en deze brief spreken, is het bij het aanvaarden van deze uitkering nog altijd een successieaangifte nodig, of kunnen we dit op een andere manier melden (via personenbelasting bvb.)?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 25 okt 2022 17:55

Ik denk dat u best met een notaris contact neemt voor deze zaak.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”