tontinne en testament

tontin
Topic Starter
Berichten: 2

tontinne en testament

#1 , 13 jun 2006 19:46

Ik woon samen en heb dat niet laten registreren. Samen met mijn partner heb ik een huis gekocht met een tontinnebeding. Nu de fiscale wetgeving blijkbaar veranderd is, wil ik graag af van dat tontinnebeding. Kan dit met een testament?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 13 jun 2006 20:26

Is uw tontine niet beperkt in de tijd?

Bv. 5 jaarlijks hernieuwbaar...

tontin
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 16 jun 2006 21:48

nee, niet beperkt in de tijd
de notaris had ons een tontinnebeding aangeraden omdat wij niet getrouwd waren. Daar had op zijn minst moeten instaan "tot einde samenwonen" maar dat is niet het geval. Wij willen er alle twee vanaf, liefst zonder kosten maar weten niet goed hoe.

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 17 jun 2006 13:30

Een tontine is een onzinnig systeem voor samenwonenden. Velen weigeren te huwen, maar klinken zich vervolgens met een tontine nog steviger aan hun partner vast dan het geval zou zijn met een trouwring. Ik snap dan ook niet waarom notarissen dit blijven opdringen.

Het beding van aanwas kan tenzij anders werd overeengekomen slechts verbroken worden met het akkoord van alle betrokkenen, nooit eenzijdig.

Voor wat de schrapping betreft kan U toch maar beter eens bij een notaris langslopen. Info is GRATIS!

U kan er een in uw buurt vinden op http://www.notaris.be/

Terug naar “Successie- & Registratierechten”