Erfbelasting en schenking met overlijden binnen de 3 jaren

RikP
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Erfbelasting en schenking met overlijden binnen de 3 jaren

#1 , 23 aug 2022 14:15

Besten,

Dit onderwerp is hier waarschijnlijk rechtstreeks of onrechtstreeks al eens ergens ter sprake gekomen, maar ik vond er niet direct een duidelijk antwoord op in dit forum.
Daarom kaart ik het nog even aan als een nieuw topic.

Geval: Grootouders hebben 100.000 EUR aan roerend goed in bezit en denken er aan om dit aan hun enig kind en/of hun enig kleinkind te geven.
Belangrijke parameter: de kans is reëel dat 1 (of beide) van de grootouders binnen de 3 jaar komt te overlijden.

Indien we even uitgaan van het ergste scenario, nl dat 1 van de 2 grootouders inderdaad binnen de 3 jaar komt te overlijden, wat zou dan het voordeligst geweest zijn om (nu) te doen?
a) 50.000 EUR schenken (met 3% schenkbelasting), zowel aan het enig kind als aan het enig kleinkind.
b) 100.000 EUR schenken (met 3% schenkbelasting) aan het enig kind.
c) 50.000 EUR schenken als bankgift (dus zonder 3% schenkbelasting), zowel aan het enig kind als aan het enig kleinkind.
d) 100.000 EUR schenken als bankgift (dus zonder 3% schenkbelasting) aan het enig kind.

Op https://www.vlaanderen.be/geld-en-goederen-schenken las ik:
Als de schenker van een onroerend goed overlijdt binnen de 3 jaar na de schenking dan wordt de waarde van het geschonken onroerend goed alsnog bij de nalatenschap van de schenker gevoegd.
Maar dit betekent dan toch hopelijk niet, dat je de volle pot erfbelasting betaalt en dat je dus eigenlijk de schenkbelasting nog eens extra voor niets betaald hebt?

Ik vond echter deze uitspraak elders op dit forum:
Indien er een overlijden is binnen de drie jaar na de schenking, begint men pas te tellen voor het gedeelte erfenis, vanaf het bedrag van de schenking. Dat bedrag wordt dus in rekening gebracht - aan tarief 0 %.
Het erfenisgedeelte begint dus aan een vrij hoog tarief.
Als ik dit goed begrijp zou dit betekenen dat je op de 'gegeven' 100.000 EUR geen erfbelasting meer betaalt, maar dat de resterende nalatenschap direct aan 9% (de schijf van 50k tot 250k) (en eventueel 27%) belast wordt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 23 aug 2022 14:24

" Geval: Grootouders hebben 100.000 EUR aan roerend goed in bezit en denken er aan om dit aan hun enig kind en/of hun enig kleinkind te geven."

Indien op schenking roerend goed (geld) 3 percent schenkingsrecht werd betaald dan wordt er in de erfenis totaal geen rekening meer mee gehouden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

RikP
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 aug 2022 14:38

Indien op schenking roerend goed (geld) 3 percent schenkingsrecht werd betaald dan wordt er in de erfenis totaal geen rekening meer mee gehouden.
Maar hoe moet ik onderstaande dan interpreteren?
Als de schenker van een onroerend goed overlijdt binnen de 3 jaar na de schenking dan wordt de waarde van het geschonken onroerend goed alsnog bij de nalatenschap van de schenker gevoegd.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 23 aug 2022 14:40

interpreteren?
Eenvoudig: een roerend goed is geen onroerend goed. De regels verschillen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

RikP
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 aug 2022 14:53

interpreteren?
Eenvoudig: een roerend goed is geen onroerend goed. De regels verschillen.
Oeps! Dat wist ik niet. Ik wist dat ze opgesplitst werden voor de berekening, maar ik dacht dat de regels en berekening verder voor beide identiek waren.
Thanks!

RikP
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 aug 2022 12:12

Dit schema werkt wel verduidelijkend voor mij:
"SCHENKING: DE REGEL VAN DRIE JAAR":
https://www.test-aankoop.be/praktischeg ... mkt-nl.pdf

Terug naar “Successie- & Registratierechten”