Belgische erfgenaam wonende in het buitenland

Jan Verbeem
Topic Starter
Berichten: 105

Belgische erfgenaam wonende in het buitenland

#1 , 21 jun 2022 18:45

Eind vorig jaar is mijn moeder overleden, en de erfenis is ondertussen geregeld.

Ik woon reeds meerdere jaren in een niet Europees land, en ben alzo geregistreerd op de Belgische ambassade.

Ik heb geen eigendommen meer in Belgie.

Zonet ontvang ik een email van de bank die het volgende zegt.

Omdat er een erfgenaam buiten de Europese Economische Ruimte woonde op datum van overlijden hebben we de toelating nodig van Vlabel voor de vrijgave van de tegoeden.
We hebben een attest van Vlabel nodig waaruit blijkt dat :

de successierechten betaald werden of
er geen successierechten moeten betaald worden of
iemand zich borg heeft gesteld voor de betaling ervan


Is dit allemaal correct, en aangezien het regelen van de erfenis al langer dan normaal duurde, omdat iedereen het gebruikelijke covid excuus gebruikte, hoelang gaat dit toevoegen?

Alvast dank voor uw antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 21 jun 2022 20:14

Is normaal. Indien een erfgenaam in het buitenland woont, moet de bank een bewijs hebben dat de erfbelasting is betaald alvorens zij bedragen mag uitbetalen. En zeker voor ze een betaling naar het buitenland doet.
Wat ook kan : een andere erfgenaam , die in het binnenland woont, stelt zich borg dat de nodige erfbelasting zal betaald worden.
Dit is zo geregeld om te voorkomen dat gelden naar het buitenland versast worden vooraleer en zonder dat er erfbelasting is betaald. 12
Neem contact met Vlabel of vraag uw notaris alles te regelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jan Verbeem
Topic Starter
Berichten: 105

#3 , 22 jun 2022 04:20

Bedankt om het snelle antwoord @wanton.

Het geld word op een Belgische rekening gestort.

Ik zal vandaag de betaling uitvoeren, en het bewijs van betaling doormailen naar de bank, welk ik hoop zal volstaan. Ik neem aan dat de bank zelf het bewijs doorstuurt naar Vlabel?

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 22 jun 2022 11:53

Ik denk dat het andersom is. Vlabel verwittigt de bank na uw betaling. En vraag dat aan Vlabel om te doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”