Registratierechten meeneembaar of niet?

timdk1989
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Registratierechten meeneembaar of niet?

#1 , 10 jun 2022 16:43

Geachte

Situatie als volgt:
2018 A1 woning: Aankoop woning met betaling van volle pot registratierechten
2021 V1 verkoop eerste woning + A2 aankoop bouwgrond, gebruik gemaakt van meeneembaarheid registratierechten.
2022 V2 verkoop bouwgrond + A3 aankoop woning.

Aangezien ik niet gewoond heb op het perceel bouwgrond, voldoe ik niet meer aan de voorwaarden van meeneembaarheid bij A2. Bijbetalen tot volledig bedrag + boete. Bij verkoop V2 van de grond vraagt de notaris 3/5de teruggave aan, wegens verkoop binnen de 2 jaar.

Voor het grondaandeel van woning A3, stelt de notaris dat ik terug gebruik kan maken van de meeneembaarheid van registratierechten op woning A1, aangezien de nieuwe aankoop A3 valt binnen de periode van 2 jaar na verkoop V1 van woning1.


Concreet: registratierecht grond + boete betalen, en daar 3/5de van terugvragen.
Nieuwe aankoop A3: meeneembaarheid aanvragen op basis van aankoop binnen de 2 jaar na V1



Is dit zo toepasbaar? Een persoon bij VlaBel zegt dat de keten onderbroken en is meeneembaarheid van Woning 1 naar Woning 3 niet meer mogelijk omdat de aankoop van de bouwgrond hier tussen heeft gezeten. De notaris beweert dan weer van wel..

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding