vruchtgebruik

nathalienaessens
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

vruchtgebruik

#1 , 31 mar 2022 10:06

Mijn pa heeft een eigen testament geschreven voor vruchtgebruik alle goederen voor partner(niet gehuwd).
Ik ben blote eigenaar.
Nu heb ik een notaris aangesteld voor het opmaken voor attest van erfopvolging.
De tegenpartij wil het zonder notaris doen op hun eentje.

Nu is de vraag als de woning geschat wordt met 2 vershillende schattingen wat de gevolgen zijn voor mij?
Alsook is de vruchtgebruiker verplicht een inventaris te bezorgen van alle goederen aan mij als blote eigenaar?
Wat als vruchtgebruiker niet wil aftekenen in de bank voor deblokkering rekeningen?

graag wat info wat ik best daarmee aanvang?

dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 31 mar 2022 12:33

Om een testament uitvoerbaar te maken moet je langs bij de notaris om een akte van erfopvolging te laten maken (en een akte van registratie van t testament). Zonder notaris gaat dus niet. Ik veronderstel dat ze feitelijk samenwoonden dus zonder testament zou alles in volle eigendom naar u gegaan zijn.

De successieaangifte zelf kan je nog zelf doen: wel expliciet vermelden want notarissen doen “graag” ook de aangifte omdat dit kassa-kassa is.

Als de partner enkel “vruchtgebruik” krijgt over t geld dan heb je 2 mogelijkheden: t geld / beleggingen op “nalateschapsrekeningen” laten plaatsen met uitkering van de opbrengsten aan de vruchtgebruiker of vruchtgebruik en blote eigendom laten uitbetalen. Dit laatste laat je mi best uitvoeren door een notaris omdat ik denk (ben niet zeker) dat de bank moeilijk gaat doen in dat scenario. De verdeelpercentages zijn leeftijdsgebonden. Nalatenschapsrekeningen openen kan perfect zonder bank.

Schatting huis: ofwel door een door Vlaanderen erkende schatter met waarborg dat er geen herziening komt. Ofwel zelf met risico van herziening.

Als de partner niet wil tekenen voor de deblokkering van de rekeningen met uitvoering zoals hierboven gesteld dan wordt het een (dure) juridische procedure.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 31 mar 2022 13:07

Hoe oud is de vruchtgebruiker?
Het geld meestal best direct verdelen.
Geld op een rekening met splitsing blote eigenaar/vruchtgebruiker valt nauwelijks te beheren, staat daar weg te smelten door inflatie en niemand heeft er iets aan.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”