Brief van genealoog

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Brief van genealoog

#1 , 24 mar 2022 10:21

Hallo,

Vandaag ontving ik een brief in de bus van een genealoog.
Deze is belast met het opzoeken van de wettige erfgenamen van een in 2020 overleden persoon.
Hun kantoor kom in deze zaak tussen in opdracht van een notaris of advocaat aangesteld door een rechtbank.

Ik moet een vragenlijst invullen.

De familienaam van de overleden persoon komt overeen met de mijne. Deze persoon is ook geboren in dezelfde gemeente als wijlen mijn vader en heeft dezelfde naam als wijlen mijn grootvader. Hij is enkel 7 jaar ouder dan mijn vader.

Weet er iemand hoe deze persoon aan mijn gegevens komt? Is er dan reeds vastgesteld dat er enige graad van verwantschap is of sturen ze dit naar een aantal mensen met dezelfde familienaam?
Deze naam komt niet vaak voor in deze regio dus ik ben benieuwd of we inderdaad nog ergens familie hebben waar we niet van weten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 mar 2022 11:30

Meer dan waarschijnlijk is er al en stamboom opgemaakt. Hiervoor vertrekt een genealoog meestal van het rijksregister, parochieregisters, geboortelijsten van gemeenten enz..

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#3 , 24 mar 2022 14:00

Het gaat om een neef van mijn vader. Zoon van de vader van zijn broer.
Onze achterneef.

Welke stappen moeten wij nu verder ondernemen? Worden wij gecontacteerd? Hoe weten we of er schulden dan wel bezittingen waren? Welk percentage dienen we eventueel af te staan aan de staat?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 24 mar 2022 15:02

Hoe weten we of er schulden dan wel bezittingen waren?
Mocht blijken dat u erfgenaam bent:
Door erfenis te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschhrijving
Bij notaris
En op uw kosten ... informeer naar de kosten mocht u ooit bij notaris geroepen worden

https://www.wanted.law/nl/Most-Wanted/W ... schrijving


Erfenis van een voor u onbekend persoon zonder meer (ttz onvoorwaardelijk) aanvaarden is uiteraard een serieus risico ... u draait dan ook op voor eventuele schulden.

Welk percentage dienen we eventueel af te staan aan de staat?
Eerder: wat mag u bijhouden in zo'n geval ...


Zie hiervoor Tarief "tussen anderen":

https://www.vlaanderen.be/erfbelasting/ ... fbelasting


Hier geldt géén opsplitsing tussen onroerende en roerende goederen in de erfenis, zoals dat in rechte lijn is :!:

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#5 , 25 mar 2022 10:53

Uiteraard gaan we niks accepteren zonder eerst een boedelbeschrijving te laten doen.
Mijn broer en zussen hebben dezelfde brief ontvangen. Ik vermoed dat de kinderen van wijlen mijn tante die ook zullen hebben gehad.

Ik had al links en rechts wat gezocht, en ik las ergens dat je maar kon erven tot de vierde graad?
In dat geval, ik doe het even met namen, Francois de overleden had als vader Walter (1ste graad), die had als vader Jos (mijn overgrootvader, tweede graad), die had als zoon de Luk (mijn grootvader, derde graad), die had als zoon de Staf (mijn vader, vierde graad), en dan komen wij (vijfde graad).

Maar aan de andere kant las ik dan weer over plaatsvervulling, iemand die me dat even kan toelichten?

Goh ja, we rekenen op niet al te veel, als je dat programma met Axel Daeseleire hebt gezien dan blijven er van gigantische bedragen ook vaak maar peanuts over.

Maar toch vraag ik me af of het niet ergens mogelijk is, als we dan toch ergenamen zijn om daar al wat meer informatie over te bekomen.
In het BS stond een publicatie over deze persoon, ik kopieer even ...

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Administratie van het kadaster, registratie en domeinen Bekendmaking voorgeschreven bij artikel 770 van het Burgerlijk Wetboek. - Erfloze nalatenschap Erfloze nalatenschap van XXXXXX geboren te XXXXXX, wonende te XXXXXXXX is overleden te XXXXX op XXXXXX , zonder gekende erfopvolgers na te laten.

Alvorens te beslissen over de vraag van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie - Patrimoniumdiensten, om namens de Staat, de inbezitstelling te bekomen van de nalatenschap, heeft de rechtbank van eerste aanleg van Antwerpen, afdeling Antwerpen, bij bevelschrift van 10 november 2021, de bekendmakingen en aanplakkingen voorgeschreven bij artikel 770 van het Burgerlijk Wetboek bevolen.

Brussel, 23 november 2021.

De adviseur-generaal van de Patrimoniumdiensten, XXXXX

Iemand die weet wat dit wil zeggen?

Verder nog : enig deel dat mijn vader toekwam, en zodoende ons, aangezien mijn vader overleden is, dat zal dan naar mijn mening verdeeld moeten worden volgens het erfenisrecht dat van toepassing was op de nalatenschap van mijn vader?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 25 mar 2022 13:54

Maar aan de andere kant las ik dan weer over plaatsvervulling, iemand die me dat even kan toelichten?
Noem het gewoon plaatsvervanging ...

Dit houdt in dat een "normale" erfgenaam B van een persoon A, reeds overleden is voor persoon A overlijdt

De erfgenamen van B, vervullen dan de plaats van B als erfgenaam wanneer A later komt te overlijden


VB:

Persoon A heeft 3 kinderen
A1, A2 en A3

A1 overlijdt in kraambed
Kindje A11 overleeft

A valt dood wanneer dit triestig nieuws bekend wordt

(klein)kind A11 erft dan van A als plaatsvervulling voor A1, samen met de andere kinderen A2 en A3

Terug naar “Successie- & Registratierechten”