successierechten

Lorina
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

successierechten

#1 , 06 feb 2022 21:27

Mijn vader is twee maand geleden overleden. Mijn zuster die nog bij mijn ouders inwoonde en nu dus nog bij mijn moeder inwoont kampt al jaren met psychische problemen. Het is volgens psychiater chronisch. Ze is dus na één jaar ziekte in de invaliditeit gekomen voor de ziekenkast en is daar nu al twee jaar in.
Er is hier iemand geweest voor de documenten erfbelasting in te vullen. Ik weet nog wel dat die vroeg of er iemand was die 66% invaliditeit had maar wij zegde nee.Omdat wij dachten dat dit niet zou gelden voor invaliditeit ziekenkast. Documenten zijn ingediend. Maar nu lees ik blijkbaar ergens dat mijn zuster in haar situatie wel gunstiger belast zou worden in haar geval omdat ze in invaliditeit ziekenkast zit. Klopt dit? Hoe kan ik dit voor haar oplossen want aangifte is al binnen? Extra vraag. Omdat mijn zuster nog bij moeder inwoont en dus een uitkering invaliditeit krijgt is het dan dat mijn moeder minder pensioen krijgt? Moeder heeft nooit gewerkt want was huisvrouw.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 13 feb 2022 19:15

Inderdaad, een erfgenaam met handicap 66% , krijgt een verhoogde vrijstelling.

Vul de eerste paragraaf in op pagina 24 van de aangifte. Stuur dat op met een ingevulde pagina 2 ( voor identiteit overledene) en een bewijs van die 66 %, allemaal samen naar Vlabel.
Vermeld er bij dat het een aanpassing is. Doe dit zo vlug mogelijk.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”