Aangifte nalatenschap

GerdaVdv
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aangifte nalatenschap

#1 , 27 dec 2021 13:58

Beste,
13 jaar geleden overleed mijn vader. Hierdoor werden mijn broer in ik elk voor een kwart blote eigenaar van het huis. Mijn moeder was volle eigenaar voor de helft van het huis en had vruchtgebruik op de andere helft.
Nu is mijn moeder overleden. Moet ik het uitdoven van dit vruchtgebruik opnemen in de aangifte nalatenschap?
Moet ik als begunstigde mijn broek en mezelf vermelden? En als bron van vruchtgebruik: 'overlijden vader' ?
Dank u voor uw advies.
Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 27 dec 2021 18:17

Beste

U dient de helft volle eigendom van uw moeder aan te geven. Het vruchtgebruik dat wegvalt dient u niet aan te geven.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 dec 2021 08:08

Inderdaad,
bron = overlijden van vader (zet er de datum bij)
begunstigden = de kinderen, wellicht kunt u ook "de aangevers" zetten

Links zet u dat het om de 1/2 gaat.
En het is geen overgang, maar een uitdoving.

Het doel van die rubriek is in dit geval het bijwerken van de documentatie "wie is eigenaar van wat?".

Basejumper heeft gelijk dat die helft niet moet worden aangegeven als hij/zij bedoelt dat er geen waarde op geplakt moet worden en dat dat niet belastbaar is. Maar het moet wel vermeld worden.

Reclame

GerdaVdv
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 dec 2021 09:32

Dank u allebei voor jullie reacties. Dit bevestigt wat ik al vermoedde.
Groetjes!

Terug naar “Successie- & Registratierechten”