Wijzigingen verkooprecht vanaf 1 januari 2022

gecko
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wijzigingen verkooprecht vanaf 1 januari 2022

#1 , 26 dec 2021 07:35

Beste,

Bij de aankoop van de enige eigen woning is vanaf 1 januari 2022 3 procent (voorheen 6 procent) registratiebelasting verschuldigd.

Op de website van de Vlaamse overheid valt het volgende te lezen:

Dit is nog geen definitieve wetgeving. De informatie op deze pagina licht deze wijzigingen dus enkel toe onder het expliciete voorbehoud dat het Vlaams Parlement nog over de te wijzigen regelgeving zal beslissen in de komende maanden.

Ik heb recent een huis gekocht waarvan de akte op 10 januari zal getekend worden.

Kan ik er echter van uit gaan dat de wetgeving tegen dan in orde gaat zijn? Valt dit ergens op te volgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 dec 2021 08:27

De Vlaamse begroting 2022 is net op 23/12 goedgekeurd. Ik heb deze nu niet volledig doorgenomen, maar ik neem aan dat dit het “voorbehoud” was.

gecko
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 dec 2021 11:43

Dit dient dan ook in het Staatsblad te worden gepubliceerd voor 1 januari? Is dat realistisch?

"Bij een positief resultaat van de stemming in de plenaire vergadering, wordt het dossier door de voorzitter van het Vlaams Parlement opnieuw overgemaakt aan de Vlaamse Regering. Daar wordt het decreet voor een laatste keer op de agenda gebracht voor bekrachtiging en afkondiging.

Het decreet wordt dan gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad en is officieel van kracht.

Besluiten van de Vlaamse Regering doorlopen vrijwel dezelfde stappen als decreten. Ze worden echter niet door het Vlaams Parlement behandeld. Na de definitieve goedkeuring worden de besluiten meteen bekrachtigd en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad."

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 dec 2021 19:21

Het Staatsblad verschijnt digitaal 1 of 2 keer per dag. Dat is niet direct een probleem.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”