vonnis van inbezitstelling ...

Sirkii
Topic Starter
Berichten: 5396

vonnis van inbezitstelling ...

#1 , 30 okt 2021 16:29

Ik snap het niet maar zal dinsdag als t moet naar de griffie trekken :

Ik ben bezig met de successie van een overleden kinderloze tante. Ze stierf als laatste van vier. Er is een testament dat de gelden gaan naar kleinkinderen van een overleden broer en zus. Notaris heeft probleemloos akte van erfopvolging opgesteld (en akte registratie testament).

Ik probeer uitbetaling naar die kleinkinderen te regelen doch nu vraagt bpostbank het "vonnis van inbezitstelling te verkrijgen bij de Rechtbank van Eerste Aanleg". Google maakt me niet veel wijzer.

Iemand hiermee ervaring ? De kinderen van de overleden 2 broers en zus (waaronder wijzelf) hebben géén bezwaar tegen deze testamentaire wens.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 okt 2021 17:37

Erven de kleinkinderen alleen "de gelden", of alles?
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Sirkii
Topic Starter
Berichten: 5396

#3 , 30 okt 2021 19:01

Er is alleen geld. Huis is 7 jaar geleden verkocht. Veel is geschonken doch allemaal traceerbaar en bewijsbaar. Niets zwart. Tx voor reactie.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 okt 2021 20:19

Wat zegt het testament? Dat de kleinkinderen alles erven?
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Sirkii
Topic Starter
Berichten: 5396

#5 , 30 okt 2021 20:52

Ja. Akte op basis testament door notaris opgesteld. Vijf kleinkinderen. Geen ruzie met de kinderen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 okt 2021 21:07

Oud Burgerlijk Wetboek
Art. 1003. Een algemeen legaat is de uiterste wilsbeschikking waarbij de erflater aan een of meer personen de algemeenheid van de goederen geeft die hij bij zijn overlijden zal nalaten.
Art. 1006. Wanneer, bij het overlijden van de erflater, geen erfgenamen bestaan aan wie de wet een voorbehouden erfdeel op diens goederen toekent, treedt de algemene legataris, door de dood van de erflater, van rechtswege in het bezit, zonder de afgifte te moeten vragen.
Art. 1008. In het geval van artikel 1006 moet de algemene legataris, indien het een eigenhandig of een internationaal testament betreft, zich in het bezit doen stellen door een beschikking van de familierechtbank van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen, geschreven onderaan op een verzoekschrift
Ik begrijp dat het om een algemeen legaat zou gaan en dat er een notarieel testament is. Als ik die wetteksten goed begrijp moeten de kleinkinderen niet de inbezitstelling vragen bij de rechtbank. Dat moet wel als het een eigenhandig testament is.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 30 okt 2021 22:09

Zelfs met handgeschreven testament kan men dat vermijden.
Zelf meegemaakt:
Mijn moeder liet via handgeschreven testament alles op duizend euro na (welke ik erfde) aan haar kleinkinderen (mijn kinderen).
Ik overhandigde de notaris een brief waarin ik meedeelde in te stemmen met het testament en dus ook geen beroep te doen op mijn wettelijke reserve.
Notaris heeft een attest (geen akte!) van erfopvolging opgesteld waarin verwezen wordt naar de inhoud van mijn brief.
Dat alles heeft geen enkel probleem opgeleverd voor de afwikkeling en verdeling van de erfenis. Geen enkele bank heeft daar moeilijk over gedaan.
Met dergelijke clausule in de akte/attest van erfopvolging zou dat mi ook voor TS moeten lukken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 okt 2021 22:39

Mijn moeder liet via handgeschreven testament alles op duizend euro na (welke ik erfde) aan haar kleinkinderen (mijn kinderen).
Dit lijkt mij geen algemeen legaat te zijn, en daarenboven was er een erfgenaam die een voorbehouden deel heeft, zodat art. 1008 Oud Burgerlijk Wetboek niet van toepassing is.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

walter123
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 nov 2021 18:45

Wat mijn ervaring is. Als het eigenhandig geschreven testament , niet zo is opgesteld dat de begunstigde als algemene legataris het vermogen van de erflater erft . Dan dient de notaris aan al de wettige erfgenamen te vragen dat zij afstand doen . Als één erfgenaam of allen geen gevolg geven aan de uitnodiging heb je een probleem .De notaris zal aan de rechtbank een curator (advocaat) of verzoekschrift laten aanstellen die optreed voor de niet verschenen erfgenamen. Aan de hand daarvan kan de rechtbank een vonnis uitspreken in uw voordeel en kan de notaris de akte van inbezitstelling aan de banken overmaken om de gelden vrij te maken. In mijn geval werden de bezittingen in het testament opgesomd met uitzondering van een oude auto. Had het testament zo opgesteld geweest "Ik legateer alles aan... had er geen probleem geweest. Nu had ik kosten voor de advocaat die de erfgenamen vertegenwoordigt die geen gevolg gaven aan de uitnodiging van de notaris.
De wettige erfgenamen gaan tot de vierde graad in de opgaande lijn ,en de kinderen komen in de plaats van overleden ouders . Dit is mijn ervaring, Het is na 15 maanden in orde gekomen door van notaris te veranderen die de juiste weg behandelde.

Sirkii
Topic Starter
Berichten: 5396

#10 , 13 nov 2021 21:27

Notaris bevestigde me dat een vonnis van inbezitstelling wettelijk opgelegd wordt bij een geschreven eigendig testament van een kinderloos iemand. Artikelnummer ben ik effe kwijt. Verzoekschrift moet door een advocaat getekend worden. Dus dan maar een (bevriende) advokate aangesteld.

Notaris bevestigde ook dat de (meeste) banken een oogje dichtknijpen. Bpostbank dus niet ….

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 nov 2021 09:26

(de voornaamste interesse van een bank, na een erfenis, is dat het geld bij hen blijft... dan is er toevallig iets méér mogelijk...)

walter123
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 nov 2021 10:27

Wat ik ook schandalig vind , is dat je geld erft dat je voorlopig niet kan krijgen, omdat de wettige erfgenamen de afgifte inbezitstelling niet willen tekenen, dat je toch reeds de erfrechten moet betalen 2 maanden nadat de fiscus U de rekening stuurt. De notaris kan dan aan de bank vragen of zij deze van de erfgelden willen overmaken aan de fiscus. Heb zelf ondervonden dat één grootbank weigerde omdat zij ook de inbezitstelling nodig achten desondanks de notaris het hen schriftelijk liet weten dat zij het moesten doen.Ook daar is er willekeur van de banken,Mijn informatie was dat tien andere banken het wel deden. Bij de fiscus ving ik bot voor uitstel, heb daar nog eens 7% nalatigheidsintrest moeten op betalen omdat alles aansleepte. Ik deel dan ook de visie van Gaby dat zulke dwarsliggende banken banken enkel geïnteresseerd zijn in uw geld,ook al hebben zij de tekst van de wet aan hun kant,maar menselijk begrip is soms wat anders.

walter123
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#13 , 14 nov 2021 12:41

Wat ik niet goed begrijp in uw geval
Mogelijk zijn er niet veel wettige erfgenamen en als zij akkoord gaan dan tekenen zij bij de notaris de afgifte van inbezitstelling , na uitnodiging door de notaris , en kan het testament toch uitgevoerd worden. De tante had drie zijverwanten die allen overleden zijn, de huidige wettige erfgenamen zijn hun kinderen (plaatsopvulling) mogelijk zijn er van deze kinderen overleden en komen ook nog als wettige erfgenaam in aanmerking .In mijn geval waren er veel erfgenamen en dat maakte het moeilijk. Wat ik wel weet is dat de curator een reden diende te vermelden waarom de afgifte inbezitstelling niet lukte. In mijn geval was dat omdat de erfgenamen gewoon hun medewerking weigerden om naar de notaris te komen ,zij wisten al dat zij niets zouden erven ,wat ik kan begrijpen . Succes hopelijk komt het met weinig kosten te maken goed en wordt geen klant van.....

walter123
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#14 , 14 nov 2021 12:44

verbetering vorig bericht: mogelijk zijn er van deze kinderen overleden en komen ook de kinderen van deze overledene nog als wettige erfgenaam in aanmerking .In mijn geval waren er veel erfgenamen en dat maakte het moeilijk.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”