Verdeling erfenis

Jan Verbeem
Topic Starter
Berichten: 105

Verdeling erfenis

#1 , 27 okt 2021 11:20

Mijn moeder is recent overleden, maar mijn vader leeft nog en is in een ouderen tehuis.

Ik was van het oordeel dat, aangezien mijn vader nog leeft en er geen testament is, dat er geen verdeling van erfenis is, en dat alles automatisch aan mijn vader toekomt.

Nu informeert mijn zus mij, dat de helft van de erfenis naar de kinderen gaat, en op rekeningen gezet word, die geblokkeerd zijn zolang mijn vader nog leeft.

Wat is de wettelijke gang van zaken in dit geval?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 27 okt 2021 12:24

Als ze volgens het wettelijk stelsel gehuwd waren (geen huwelijkscontract) en elkeen geen bewijsbaar eigen vermogen had (bv uit erfenis) dan behoudt de nog levende partner de helft in volle eigendom en wordt de andere helft opgesplitst in vruchtgebruik en blote eigendom. Die blote eigendom wordt idd best op “nalatenschapsrekeningen” geplaatst om een tweede successiebelasting te vermijden. Uitbetaling kan ook: dan krijgt de erflater nog de leeftijdsgebonden waarde v t vruchtgebruik.

Jan Verbeem
Topic Starter
Berichten: 105

#3 , 27 okt 2021 14:02

Bedankt voor het snelle antwoord. Er is geen eigendom meer, het huis en andere bezitting werden enkele maanden geleden reeds verkocht.

Ik zit niet te wachten op een erfenis, daarom dat ik liever had dat alles naar mijn vader ging, maar als ik erf dan geef ik daar liefst zo weinig mogelijk van aan de belastingen.

Kan u misschien iets meer uitleg geven betreffende uw laatste opmerking? 'Uitbetaling kan ook: dan krijgt de erflater nog de leeftijdsgebonden waarde v t vruchtgebruik.'

Welke van de 2 opties vermeld in uw post is de meest aangeraden, en voordeligste?

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 27 okt 2021 15:53

Er wordt dus enkel roerend goed verdeeld, geld. Het vruchtgebruik gaat naar vader en de blote eigendom naar de kinderen;

Hoe oud is vader? Dan geef ik een correcte verdeling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jan Verbeem
Topic Starter
Berichten: 105

#5 , 27 okt 2021 15:57

Mijn vader is 95 jaar oud

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 okt 2021 16:55

De kans dat uw vader binnen de drie jaar na overlijden van uw moeder zelf overlijdt is heel hoog. Om die reden is omzetting van het vruchtgebruik NIET interessant: de fiscus zal dat als een niet-geregistreerde schenking aanzien.

PS Niet vergeten de rubriek "Wettelijk vermoeden van eigendom" in te vullen in de aangifte van nalatenschap van moeder. Zie op de website van Vlabel de FAQ over het invullen van een aangifte; daar staat meer uitleg.

Jan Verbeem
Topic Starter
Berichten: 105

#7 , 27 okt 2021 17:03

Bedankt voor de uitstekende informatie. Aangezien ik in het buitenland woon, heeft mijn zus een persoon gecontacteerd, een oud bank directeur, die al de formaliteiten zal behandelen namens ons.

Ik zal vermoedelijk een volmacht moeten geven aan mijn zus.

Mijn zus haar echtgenoot is ook overleden eerder dit jaar, en die persoon heeft toen voor haar ook alle formaliteiten geregeld, en zij was blijkbaar tevreden met de uitkomst.

Indien er nog dingen zijn waar ik zeker acht moet op doen, mag u mij daar van op de hoogte brengen.

Alvast bedankt

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 29 okt 2021 16:21

Mogelijk: vader tekent een document ' afstand van vruchtgebruik'.

Laat het geld gewoon aan de kinderen uitbetalen!!
De waarde van het vruchtgebruik is officieel 2.52 %.
Daar gaat nooit iemand nog naar vragen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jan Verbeem
Topic Starter
Berichten: 105

#9 , 29 okt 2021 16:33

Mogelijk: vader tekent een document ' afstand van vruchtgebruik'.

Laat het geld gewoon aan de kinderen uitbetalen!!
De waarde van het vruchtgebruik is officieel 2.52 %.
Daar gaat nooit iemand nog naar vragen!
Misschien dat ik onduidelijk was, maar onze betrachting is niet om zo snel mogelijk ons erfdeel te krijgen, integendeel zelfs.

We proberen enkel dat, wanneer mijn vader sterft, op legale manier zo weinig mogelijk belastingen te betalen. Tot die tijd is het de bedoeling dat mijn vader beschikking heeft over zijn fondsen, maar we willen tezelfdertijd verhinderen dat de banken hem ompraten om het geld te beleggen, want daar zijn ze al volop mee bezig.

Mijn vader geeft geen volmacht aan zijn kinderen

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 31 okt 2021 08:54

Wij praten hier de hele tijd over de erfenis van uw moeder. Let wel : uw vader blijft zelf in bezit van zijn deel van de gemeenschap. Daar hebben jullie idd pas recht op bij zijn overlijden. De kinderen krijgen nu , in principe de blote eigendom, van het deel van moeder. Zorg dat dat nu in bezit komt van de kinderen, of alleszins op hun naam gezet wordt. Zeker niet dat deel op vaders naam laten staan.
Mijn idee : betaal die bedragen uit aan de kinderen - volledig. U kan - al dan niet effectief - elk jaar het vruchtgebruik aan vader uitkeren. Zo kan u desnoods steeds over die som beschikken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jan Verbeem
Topic Starter
Berichten: 105

#11 , 31 okt 2021 09:04

Wij praten hier de hele tijd over de erfenis van uw moeder. Let wel : uw vader blijft zelf in bezit van zijn deel van de gemeenschap. Daar hebben jullie idd pas recht op bij zijn overlijden. De kinderen krijgen nu , in principe de blote eigendom, van het deel van moeder. Zorg dat dat nu in bezit komt van de kinderen, of alleszins op hun naam gezet wordt. Zeker niet dat deel op vaders naam laten staan.
Mijn idee : betaal die bedragen uit aan de kinderen - volledig. U kan - al dan niet effectief - elk jaar het vruchtgebruik aan vader uitkeren. Zo kan u desnoods steeds over die som beschikken.
Bedankt nogmaals om uw reactie.

De manier het aan mij is uitgelegd aan mij is dat het deel van de moeder enkel op geblokkeerde rekeningen in naam van de kinderen kan, en waarvan mijn vader automatisch het vruchtgebruik heeft.

Dus volgens u is het mogelijk om die bedragen effectief uit te keren? Vreemd dat de persoon die alles zal afhandelen ons daar niet van op de hoogte stelt.

Wat zou het verschil in successie rechten zijn in het laatste geval?

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 31 okt 2021 11:00

Het is mogelijk om de bedragen uit te keren, mits vruchtgebruiker te vergoeden voor de actuele waarde van zijn vruchtgebruik.
Maakt geen verschil qua successierechten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jan Verbeem
Topic Starter
Berichten: 105

#13 , 31 okt 2021 11:24

Het is mogelijk om de bedragen uit te keren, mits vruchtgebruiker te vergoeden voor de actuele waarde van zijn vruchtgebruik.
Maakt geen verschil qua successierechten.
Weet u hoe de actuele waarde word bepaald voor mijn vader die 95 jaar oud is?

En kan u misschien verduidelijken wat Gaby bedoelde met deze reactie?

"Om die reden is omzetting van het vruchtgebruik NIET interessant: de fiscus zal dat als een niet-geregistreerde schenking aanzien."

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#14 , 31 okt 2021 19:03

Begreep ik ook niet. Maakt voor de fiscus geen verschil.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#15 , 31 okt 2021 22:28

Bij elk overlijden gaat de fiscus drie jaar terug in de tijd kijken (bij sommige geselecteerden 10 jaar).
Alle andere successie- en registratiedossiers uit die periode worden opnieuw bekeken en gekoppeld aan het huidig overlijden.
Als vader levenslang vruchtgebruik geërfd heeft (en de kinderen blote eigendom) (van de helft van het gemeenschappelijk vermogen), dan houdt dat op bij zijn overlijden en worden de kinderen volle eigenaar in plaats van blote eigendom. Op die twee gelijktijdige gebeurtenissen is geen erfbelasting verschuldigd.

Als vader en de kinderen echter besluiten om die relatie vruchtgebruik/blote eigendom te wijzigen en het vruchtgebruik om te zetten naar volle eigendom:
a) kunnen ze het omgezette bedrag bij vader laten staan. Als hij binnen de drie jaar overlijdt, wordt er opnieuw erfbelasting op betaald.
b) of kunnen ze het omgezette bedrag ook bij de kinderen laten schrijven. Als hij binnen de drie jaar overlijdt, zal de fiscus zeggen dat dat een niet-geregistreerde schenking was.

Er wordt daarbij niet gekeken naar het percentage (veel of weinig), maar naar het bedrag erfbelasting dat dat vertegenwoordigt.

Het lijkt me nuttiger om de andere helft van het geld te schenken; onmiddellijk geregistreerd ofwel "alle papieren liggen klaar" om in extremis nog te gaan registreren.
Alles hangt af van het aantal kinderen en het bedrag, samen met de schijf van 3% die loopt tot 50.000 per kind.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”