enkele vragen aangifte nalatenschap

vpg
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

enkele vragen aangifte nalatenschap

#1 , 06 okt 2021 11:39

Beste leden,

Situatie; moeder overleden in 2013, aangifte nalatenschap zelf ingediend, vader krijgt vruchtgebruik gezinswoning, 6 kinderen elk 1/6 BE. aangifte correct
aangenomen, erfbelasting betaald.

juli 2021: vader komt te overlijden.
Ik ga opnieuw de aangifte indienen, gezamenlijk met de overige kinderen, contact is ok (voorlopig :) )
- de rubriek gemeenschappelijk vermogen kan ik overslaan en doorgaan naar eigen vermogen?
- bij eigen vermogen actief komt de eindstand van de zichtrekening te staan
- bij eigen vermogen passief kies ik 2 x voor het forfait
- fiscaal vermogen: er is geen uitkering naar aanleiding van het overlijden van de erflater
- schenkingen geregistreerd en niet geregistreerd: 2 x nee
- inbreng en inkorting: er zijn geen giften die aan inbreng zijn onderworpen en inkorting werd niet gevraagd
- verzekeringen: brandpolis met alle gegevens
- vruchtgebruik: het overlijden heeft een uitdoving of overgang vruchtgebruik tot gevolg: - beschrijving: gezinswoning begunstigde: erfgenamen? uitdoving of overgang? bron van het vruchtgebruik?
- wettelijk opvolgend vruchtgebruik: er is geen wettelijk opvolgend vruchtgebruik
- fideï commis: geeft geen aanleiding tot overgang
- er zijn geen gunstmaatregelen
- bijgevoegde bewijsstukken:? waar voeg ik de eindstand van de zichtrekening toe?

Bijkomende vraag. Indien de gezinswoning nu duurder verkocht wordt dan zelf geschat in de aangifte van 2013 is er dan een probleem?

Alvast bedankt voor de hulp! Vgr, Pascal

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 okt 2021 12:55

Situatie; moeder overleden in 2013, aangifte nalatenschap zelf ingediend, vader krijgt vruchtgebruik gezinswoning, 6 kinderen elk 1/6 BE. aangifte correct
aangenomen

Dat zou betekenen dat de gezinswoning van moeder alleen was. Dat kan, maar is in 99% van de gevallen anders. Bij twijfel: kijk in uw eigen Myminfin.

- de rubriek gemeenschappelijk vermogen kan ik overslaan en doorgaan naar eigen vermogen?
YUP
- bij eigen vermogen actief komt de eindstand van de zichtrekening te staan
Als u bedoelt de stand op datum overlijden, dan YUP
En komt er ook een half huis?
- bij eigen vermogen passief kies ik 2 x voor het forfait
Moet vader nog elk jaar personenbelasting betalen?
Is er nog Onroerende voorheffing op komst voor 2021?
- fiscaal vermogen: er is geen uitkering naar aanleiding van het overlijden van de erflater
- schenkingen geregistreerd en niet geregistreerd: 2 x nee
Drie keer nee zou ik zeggen.
- inbreng en inkorting: er zijn geen giften die aan inbreng zijn onderworpen en inkorting werd niet gevraagd
- verzekeringen: brandpolis met alle gegevens
Is er ook een (kleine) omnium voor een auto?
- vruchtgebruik: het overlijden heeft een uitdoving of overgang vruchtgebruik tot gevolg: - beschrijving: gezinswoning begunstigde: erfgenamen? uitdoving of overgang? bron van het vruchtgebruik?
Is een uitdoving (van 100% of van 50% van de gezinswoning - zie eerste opmerking)
begunstigden: u kan schrijven "de kinderen" of "de aangevers"
bron = overlijden moeder (naam en datum vermelden)
- wettelijk opvolgend vruchtgebruik: er is geen wettelijk opvolgend vruchtgebruik
- fideï commis: geeft geen aanleiding tot overgang
- er zijn geen gunstmaatregelen
- bijgevoegde bewijsstukken:? waar voeg ik de eindstand van de zichtrekening toe?
U moet dat niet bijvoegen. Maar het mag; nummer dan onderaan verder.

Bijkomende vraag. Indien de gezinswoning nu duurder verkocht wordt dan zelf geschat in de aangifte van 2013 is er dan een probleem?
Stel uw vraag eens opnieuw als we zeker weten of er nog een half huis was of niet.

vpg
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 okt 2021 16:43

Bedankt al voor de antwoorden, ik ben inderdaad iets te kort door de bocht gegaan.
Op Myminfin: vader 1/2 VE en 1/2 VG, kinderen elk 1/12 BE

- bij eigen vermogen actief komt de eindstand van de zichtrekening te staan
Als u bedoelt de stand op datum overlijden, dan YUP
En komt er ook een half huis?
Dan komt bij eigen vermogen actief onroerend:
De helft van het destijds zelf geschatte bedrag? Of schat ik het huis naar momentane waarde en daar de helft van? Begint de periode van 2 jaar dan ook terug te lopen bij verkoop met meerwaarde?

- bij eigen vermogen passief kies ik 2 x voor het forfait
Moet vader nog elk jaar personenbelasting betalen?
Moet nog personenbelasting en onroerende voorheffing betalen, maar komt niet aan €1000, best forfait kiezen dan?

- verzekeringen: brandpolis met alle gegevens
Is er ook een (kleine) omnium voor een auto?
De auto is 4 jaar geleden reeds verkocht.

Bijkomende vraag. Indien de gezinswoning nu duurder verkocht wordt dan zelf geschat in de aangifte van 2013 is er dan een probleem?
Stel uw vraag eens opnieuw als we zeker weten of er nog een half huis was of niet.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 07 okt 2021 11:36

Waarde woning :: de helft van de huidige waarde invullen. Vergelijk op Immoweb met huizen uit de buurt. Periode van twee jaar begint opnieuw.
Vruchtgebruik : overdracht naar de kinderen, elk voor 1/12. Nu erven ze elk 1/12 in volle eigendom.
Vlabel kent reeds het saldo van de bankrekening(en). U moet hier invullen hetgeen de bank heeft doorgegeven. Vraag kopie van die brief.
Waarde inboedel : zeer beperkt houden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

vpg
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 okt 2021 21:03

Dank voor de reacties, was weer enkele jaren geleden, maar alles is duidelijk nu.
Vgr, Pascal

Terug naar “Successie- & Registratierechten”