Factuur uitvaartkosten - aangifte nalatenschap

rolelael
Topic Starter
Berichten: 36

Factuur uitvaartkosten - aangifte nalatenschap

#1 , 23 sep 2021 19:09

Beste,

Mijn pa had een begrafenisplan waar ik als begunstigde sta ( die zet ik in de aangifte van nalatenschap bij de levensverzekeringen )

Maar de factuur zelf, zet ik die bij de lijntjes in het vak passief? Of dien ik ze gewoon bij te sluiten bij de aangifte ( aanduiden hoeveel bijlages ook uiteraard )

Of mogen bij het passief enkel de 'schulden' te komen ; zoals laatste maand huur, personenbelasting etc. en bekijkt de 'fiscus' de bijgesloten factuur automatisch als er een levensverzekering wordt aangegeven ten gunste van de erfnaam?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 sep 2021 19:32


rolelael
Topic Starter
Berichten: 36

#3 , 23 sep 2021 20:25

Hoi ja dat had ik al gezien, maar de eigenlijke kosten worden wel voor de berekening afgetrokken van de uitkering . Dus de vraag is stuur ik de factuur gewoon mee als bijlage ( en ja ik zet de totale uitkering onder levensverzekering zoals vermeld hierboven ) ? -> En ik zet ze niet mee onder het passief uiteraard.

Dat is mij echt niet duidelijk.

Reclame

rolelael
Topic Starter
Berichten: 36

#4 , 07 okt 2021 15:57

Graag hier even op terugkomen omdat ik nog geen antwoordje kon vinden.

De uitkering van het begrafenisplan zet ik onder 'levensverzekeringen' en ik kruis niets aan ikv forfaits voor begrafeniskosten( want dit mag niet )

Voor het passief opteer ik wel voor het forfait. Komt ongeveer status qua uit met de facturen die ik betaald heb

Wat nu met de begrafenisfactuur ; Die is uiteraard betaald door mij ( omdat ik ook als begunstigde stond van het begrafenisplan). Maar vul ik dat bedrag dan in onder passief en kruis ik ook aan 'ik kies ervoor het werkelijk passief aan te tonen' ? Lijkt me niet , omdat ik voor het forfetaire van passief kies. Moet ik dat bedrag van de uitvaart uberhaupt ergens vermelden, of stuur ik gewoon het factuur mee als bijlage?

Dank je

rolelael
Topic Starter
Berichten: 36

#5 , 07 okt 2021 16:16

ondertussen chat gesprek gehad met de overheid en klopt dus. Factuur niet bij het passief zetten. GEwoon bijvoegen bij de aangifte

Terug naar “Successie- & Registratierechten”