Schenking pand

Diegoke
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Schenking pand

#1 , 20 sep 2021 12:47

Mijn ouders willen verhuize naar iets kleiner en gebruiksvriendelijker.

Als ze dit schenken, zijn er dan buiten de 3%, nog zaken waar rekening mee gehouden dient te worden?
Kan het bv. zo zijn dat we na de schenking het pand nog X jaar bij moeten houden alvorens over te gaan tot een verkoop?
We hebben niet de intentie dit pand zelf te gaan bewonen, eerder om het te verkopen en dit geld te gebruiken voor de aankoop van een gezamenlijke woonst van mijn partner en ik.

Is een schenking van een pand voordeliger dan de opbrengst van de verkoop? Stel dat ze dit verkopen en het geld schenken aan mij, betaal je hier dan meer op?

Ik heb volgende week een afspraak bij de notaris maar het kan geen kwaad om mezelf al eens wat te verrijken in deze materie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 20 sep 2021 12:50

Na de schenking mag je het pand zonder enige vorm van bestraffing al of niet verkopen.
De schenkingskosten hangen af van de waarde van het pand.
Kan dus meer zijn dan 3 percent.

Dus nagaan of verkoop en dan schenking van het geld niet minder duur uitvalt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6857

#3 , 20 sep 2021 13:02

Je moet dan wel opletten dat je het niet te duur verkoopt, of je loopt het risico nog wat meerwaardebelasting te mogen betalen vrees ik.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 20 sep 2021 16:13

Hangt af van de waarde van het onroerend goed

Waarde-in-schenkbelasting kan al gehalveerd worden door elke ouder zijn/haar helft te laten schenken - daardoor val je niet of voor minder € in hogere categorie schenkbelasting.

Onroerende schenking gaat naar 9% vanaf 150.000€
Opgesplitst blijft dat 3% tot 300.000 € ...

https://www.vlaanderen.be/algemeen-tari ... e-goederen


Roerend - in geld dus- is flat-fee aan 3% ongeacht bedrag, mààr niet verplicht aan te geven

https://www.vlaanderen.be/tarief-voor-d ... e617d506d6

Leven je ouders nog zeker 3 jaar na schenking, dan was ze "gratis"

Overlijden beiden of één van hen binnen 3 jaar, komt hun of diens deel bij de nalatenschap, en betaal je de hogere erfbelasting ...

Terug naar “Successie- & Registratierechten”