Enkele vragen bij aangifte nalatenschap

krisch
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Enkele vragen bij aangifte nalatenschap

#1 , 13 aug 2021 10:21

Mijn moeder is 2 maand geleden overleden, en aangezien het over een vrij eenvoudige erfenis gaat (niet getrouwd, geen eigen woning), probeer ik zelf de aangifte in te vullen samen met mijn broer.
De volledige erfenis gaat dus naar ons allebei over, er was nog geen testament opgemaakt.

Ik ben door het volledige formulier gegaan mbv de info op de site van Vlaanderen: https://www.vlaanderen.be/een-aangifte- ... p-invullen

Er zijn nog enkele onduidelijkheden voor mij, en ik hoop dat hier iemand mij kan helpen die uit te klaren:

Gegevens van de aangever(s):
- Aandeel in de erfenis: 1/2 (of moet dit anders geformuleerd worden?)

Eigen vermogen - Actief - Roerende goederen:
- Reeds alle zicht- en spaarrekeningen opgelijst op basis van fiscaal attest overlijdensdatum. (moeten deze attesten als bijlage toegevoegd worden bij het indienen?)
- Moet hier ook inboedel & auto vermeld worden met een restwaarde erbij? Zoja, hoe dit te bepalen?
- Andere courante voorbeelden die hier moeten ingevuld worden, waaraan ik niet denk?

Schenkingen:
Hier zijn er 2 situaties waarvan ik niet zeker ben als deze vermeld moeten worden, of hoe deze dan zouden moeten vermeld worden.
- In oktober 2017 (dus langer dan 3 jaar geleden), heeft mijn moeder mij een bedrag geschonken om mij te helpen bij de aankoop van een appartement.
In november 2018 (dus net binnen die 3 jaar), heeft ze hetzelfde bedrag duidelijk apart gezet (een spaarrekening op haar naam) maar dat voor mijn broer bedoeld is. Aangezien ze het hem op dat moment nog niet wou geven, hebben we dit toen met z'n drieën beschreven dat het aan mijn broer behoord en ondertekend. Vorig jaar heeft hij het dan ook reeds effectief ontvangen.
--> Moet dit aangegeven worden (en hoe)? Want de schenking werd "ingezet" meer dan 3 jaar geleden, alleen heeft mijn broer zijn deel dus binnen die 3 jaar ontvangen. Die ondertekende overeenkomst heb ik nog ter beschikking.
- Vorig jaar heeft ze een bedrag geleend aan een vriendin. Ook daar is een document opgemaakt met alle details, en dat ze dit ook zou moeten terugbetalen aan mijn broer en ik indien haar iets zou overkomen.
-->Is dus geen schenking, maar valt misschien wel op als de uitgaven van de voorbije 3 jaar bekeken zouden worden. Dus moet dit ergens vermeld worden, of niet?

Verzekeringen:
- Inboedelverzekering vermeld
- Moet hier ook auto/familiale verzekering vermeld worden?

Andere vragen:
- Ze heeft reeds haar deel van het huis van haar vader geërfd toen die overleden is. Haar moeder leeft nog en woont in dat huis.
--> Moeten wij iets vermelden om dat deel van haar erfenis mee te nemen zodat dit ons zeker ten goede komt op het moment dat haar moeder ook overlijd?
- Ze huurde een appartement, en we zijn verplicht nog 3 maanden verder te huren.
Wat gebeurt er met de waarborg die ze bij aanvang van de huurovereenkomst heeft afgesloten? Moet dit hier ook ergens vermeld worden?

Hartelijk dank als iemand mij hier mee zou kunnen helpen.
Laat gerust weten als ik iets moet verduidelijken.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding