Vader 2j geleden overleden, wat zijn mijn rechten/plichten?

Thando
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Vader 2j geleden overleden, wat zijn mijn rechten/plichten?

#1 , 11 aug 2021 20:58

Mijn pa is in juli 2019 overleden.

Er zijn in totaal 3 huizen:
* ouderlijk huis, waar mijn ma woont
* huis dat verhuurd wordt
* niet-bewoond huis waar oa mijn pa zijn bibliotheek staat (enkele tienduizenden boeken).

Er zal uiteraard ook wel een bankrekening of rekeningen zijn.
Er zijn ook een paar kunstwerken, geen echt super uitzonderlijke dingen, ik heb er ook niet echt een overzicht van.

Voor zover mij bekend, zijn mijn ouders volgens het gewoon wettelijk stelsel getrouwd en is er geen huwelijkscontract.
Ik ben niet op de hoogte van een eventueel bestaan van een wilsbeschikking of testament.

Ik heb 1 zus, gehuwd, met 1 kind.
Ikzelf ben ongehuwd, geen kinderen.

Dat zijn de feiten waarvan ik weet. Voor de rest weet ik niets.
Dat is ook geen evident onderwerp om over te beginnen in de familie. En toen was er corona en heb ik mijn ma en mijn zus meer dan een jaar niet meer gezien.

Wat moet ik weten?
Wat zijn mijn rechten?
Wat zijn mijn plichten?
Is er al iets van erfenis voor mij (en mijn zus) of is dat nog niet aan de orde zo lang mijn ma nog leeft?
Ik moet niet per se nu al iets van erfenis hebben, tenzij dat wil zeggen dat de fiscus dan twee keer langs de kassa passeert (onlangs iets over in de krant zien staan, dat was mijn concrete aanleiding om hier de vraag te stellen).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 aug 2021 22:43

Als Vlabel u nog niets gestuurd heeft (over te betalen erfbelasting), dan is er 99% kans dat uw ouders wel een huwelijkscontract hadden en dat alles van de gemeenschap naar uw moeder is gegaan.
Kijk eens naar uw onroerend bezit in Myminfin. Daar zal wel niets staan van die drie huizen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 12 aug 2021 09:33

Dat zijn de feiten waarvan ik weet. Voor de rest weet ik niets.
Als wettelijk erfgenaam van niets weten inzake afhandeling erfenis, is om te beginnen al abnormaal ...

Als u niets gekregen heeft -zie ook eerst uw MyMinFin- moet er een testament, huwelijkscontract of speciale constructie zijn.
In dat geval moest de erfenis bij notaris afgehandeld worden.
Normaal wordt u daarin betrokken als wettelijk erfgenaam ...

U kan dat navragen bij die notaris.
Maar hou er rekening mee dat als u van niets weet, die notaris duidelijk niet voor u werkte ...


Als u het echt (onafhankelijk) wil weten, kan u ook naar een eigen notaris gaan, en laten uitzoeken of en wat uw erfenis was of moest zijn, en hoe de situatie juist inéén zit (huwelijkscontract, eventuele schenkingen, etc.)

Uiteraard is dat niet gratis.

Ik moet niet per se nu al iets van erfenis hebben, tenzij dat wil zeggen dat de fiscus dan twee keer langs de kassa passeert (onlangs iets over in de krant zien staan, dat was mijn concrete aanleiding om hier de vraag te stellen).
Situaties met romantische "langst leeft, erft al" zijn inderdaad fiscaal zeer nadelig.
Bij overlijden van de 2de ouder is de nalatenschap dan veel groter, en daardoor valt er veel meer van in de hogere erfbelastingsschijven.


Als er ergens recht op heeft, gaat u er ook op belast worden
Maar normaal gaat dat dan al gebeurd zijn ...
Nu, dat kan ingehouden zijn op de roerende goederen in de nalatenschap.


Zoals GabyP zegt:
Kijk om te beginnen in uw MyMinFin naar welke eigendommen u heeft, en of daar een deel van de eigendommen van uw ouders in staan.
Na 2+ jaar gaat dat normaal wel geactualiseerd zijn.

Reclame

Thando
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 aug 2021 11:02

Ik zie in MyMinFin bij "Mijn Woning" - "Mijn huidige onroerende goederen" het huis staan dat mijn ex en ik samen hadden. We zijn in juni 2019 gescheiden en zij heeft mij uitgekocht dus ik zou daar toch niets meer mogen zien staan? Vreemd.

Maar goed, dat heeft niets te maken met de originele vraag. Wat betreft de eigendommen van mijn ouders, zie ik daar dus niets staan.

Wat is mijn volgende stap?

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 aug 2021 13:10

Een gratis truukje: vraag bij de FOD Financiën een attest van erfopvolging aan (zie hun website).
Kan door één erfgenaam getekend worden.
Als u een weigering krijgt (wat ik verwacht), zal blijken dat er een huwelijkscontract was.

Thando
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 aug 2021 13:36

Ik lees dat ik daarvoor ook nog een origineel uittreksel uit de overlijdensakte nodig heb.

Waar vind ik dat?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 12 aug 2021 15:38

Ik lees dat ik daarvoor ook nog een origineel uittreksel uit de overlijdensakte nodig heb.

Waar vind ik dat?
Bij gemeente waar uw vader overleed

(niet noodzakelijk waar hij woonde, dat kan ook gemeente van ziekenhuis of rusthuis zijn)

Sirkii
Berichten: 5410

#8 , 12 aug 2021 16:45

Is de relatie met uw ma zo verzuurd dat je t niet kan/wil vragen? Ziets is normaliter bij goede verstandhouding vlot bespreekbaar. Anders bellen ?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”