Erfenis

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Erfenis

#1 , 09 aug 2021 12:17

Mijn vader is in april overleden.
Er is een huis en rekeningen.
Moeder krijgt de helft volgens huwelijkscontract en de 4 kinderen de andere helft.

De notaris zegt dat met de akte van erfopvolging de verdeling vd fondsen kan gebeuren. De bank zegt dat eerst de successierechten moeten betaald zijn. Er zijn geen minderjarige kinderen en 1 dochter woont in Nederland maar werkt in België.
Wie heeft er nu gelijk?

Verder is er een Vlabel schatting gebeurd vh huis waar mijn moeder zal blijven wonen.
Ik ging er van uit dat de kinderen ook op hun deel nu successierechten zouden moeten betalen. Mijn schoonbroer denkt dat dat pas zal zijn als het huis wordt verkocht.
Wie heeft er daar gelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 09 aug 2021 12:46

Er kan nu reeds verdeeld worden indien de erfgenamen akkoord gaan.
De rechten dienen te worden betaald onafgezien of de verkoop al dan niet heeft plaatsgevonden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 aug 2021 13:08

Moeder krijgt de helft volgens huwelijkscontract en de 4 kinderen de andere helft.

(Het bovenstaande is onmogelijk, maar dat was uw vraag niet).

***************************************$

De bank vergist zich;. Enkel als er erfopvolgers zijn die buiten de EER wonen heeft ze een punt.

Uw schoonbroer vergist zich ook. In België moeten kinderen van bij de erfenis erfbelasting betalen, ook al zijn ze maar blote eigenaar geworden.

Reclame

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#4 , 09 aug 2021 14:16

Het klopte idd niet.
Mijn moeder krijgt de helft.
En de andere helft daar krijgt zij net als elk kind 1/5e van.
Ik hoop dat dat dan wel kan.

Bedankt voor de antwoorden.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 10 aug 2021 19:45

Indien de laatste bewering van TS klopt, is er een testament. Anders heeft moeder haar helft plus het vruchtgebruik van de andere helft. Hiervan verdelen de kinderen de blote eigendom, ieder 1/4.
Er dient nu erfbelasting betaald te worden, best met gelden die uit de nalatenschap komen.
De erfbelasting zal mi. eerst moeten betaald zijn voor de verdeling, wegens iemand in het buitenland. Bank zal niet akkoord zijn zonder bewijs van betaling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#6 , 12 aug 2021 11:41

In de akte van erfopvolging staat :
'dat de nalatenschap is toegekomen aan de erfgenamen, te weten' :
- mijn moeder voor de helft in volle eigendom en de helft in vruchtgebruik
- kind 1 voor 1/8e in volle eigendom
- kind 2 voor 1/8e in volle eigendom
- kind 3 voor 1/8e in volle eigendom
- kind 4 voor 1/8e in volle eigendom


De bank heeft ons een document laten tekenen met 1/2 (moeder) + 1/5 (moeder) + 1/5 (kind 1) + 1/5 (kind 2) 1/5 (kind 3) + 1/5 (kind 4) voor de verdeling van de gelden.

Wat de zaak nog vreemder maakt is dat dit volgens mij afwijkt van een wijziging die mijn ouders hebben laten doorvoeren aan het huwelijkscontract, waarin stond 'indien er afstammelingen zijn die tot de nalatenschap van de overleden echtgenoot komen, zal de langstlevende echtgenoot de helft van het gemeenschappelijk vermogen verkrijgen in volle eigendom en de wederhelft in vruchtgebruik. Tot daar kan ik me vinden dat dit een weerspiegeling is van de huidige situatie.

Maar in dat huwelijkscontract staat ook : Ten aanzien van het huwelijk en voor geval van ontbinding ervan door overlijden één hunner, niet van lijf en goederen gescheiden, verklaren de aanstaande echtgenoten bovendien wederzijds schenking te doen, de eerst stervende aan de langstlevende hunner, hetgeen ze beiden aanvaarden, van de volle eigendom (dit was voor de verandering enkel het vruchtgebruik) der roerende en onroerende goederen, die de nalatenschap van de eerst stervende zullen uitmaken, te rekenen vanaf de overlijdensdag.

Dat zijn toch 2 dingen die elkaar tegenspreken nietwaar? Maar ik ben geen kenner.

Indien men de erfenisrechten zou willen betalen met geld uit de nalatenschap, hoe moet men hiervoor dan te werk gaan?

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 12 aug 2021 12:41

"- mijn moeder voor de helft in volle eigendom en de helft in vruchtgebruik
- kind 1 voor 1/8e in volle eigendom
- kind 2 voor 1/8e in volle eigendom
- kind 3 voor 1/8e in volle eigendom
- kind 4 voor 1/8e in volle eigendom"

De auteur heeft blijkbaar enkele lessen rekenen met breuken gemist in de lagere school.
Dit is onuitvoerbaar. Tenzij u zich vergist en het gaat over 1/8 in naakte eigendom.

"Mijn moeder krijgt de helft.
En de andere helft daar krijgt zij net als elk kind 1/5e van.
Ik hoop dat dat dan wel kan."

Dat kan enkel in Fantasialand.
Tenzij dat zo letterlijk in een testament staat.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 12 aug 2021 13:01

Als moeder de helft in VE en de andere helft in VG krijgt, kunnen de kinderen niet die helft in VE verdelen.
Ik vermoed dus de wettelijke verdeling van de nalatenschap, gezien 1e par. voorrang geeft : moeder bekomt het vruchtgebruik van vaders helft, en de kinderen elk 1/4 in blote eigendom ( 1/8 van het totaal).
Men kan bij de bank een afwijkende verdeling bekomen van de gelden : 'volgens de instructie vaan de familie'. Er kunnen redenen zijn daarvoor.
Gezien er een erfgenaam in het buitenland woont, moet waarschijnlijk de erfbelasting betaald zijn voor de bank mag uitbetalen. Dit kan opgevangen worden door een borgstelling. Contacteer Vlabel of uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#9 , 12 aug 2021 14:05

Amai ik was duidelijk nog niet goed wakker.

Er staat letterlijk maar ik heb te snel willen typen :
"- mijn moeder voor de helft in volle eigendom en de helft in vruchtgebruik
- kind 1 voor 1/8e in blote eigendom
- kind 2 voor 1/8e in blote eigendom
- kind 3 voor 1/8e in blote eigendom
- kind 4 voor 1/8e in blote eigendom"


Dus de kinderen erven zowel van het huis als van de gelden elks 1/8e.
Mijn moeder heeft de helft van het huis voor haar.
De andere helft vruchtgebruik. Wat wil dat concreet zeggen?
Elks van de kinderen heeft 1/8e blote eigendom. Tel dat op en dan kom je aan 4/8e, zijnde 1/2, zijnde de helft.

Dus als ik het goed snap dan krijgt zij de helft, en wordt er van onze helft een berekening gemaakt hoeveel vruchtgebruik zij daar mogelijk nog van kan genieten rekening houdende met haar leeftijd e.d? Dat wordt dan afgetrokken van de totale som over de 4 kinderen te verdelen?

Dan snap ik niet waarom de bank ons laat tekenen voor 1/2 + 5 * 1/8.
Er wordt niet afgeweken van wat er voorzien is, we volgende gewoon de wensen van onze vader.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 12 aug 2021 19:07

Vruchtgebruik wil zeggen dat uw moeder beschikking heeft over de ganse woning : zij kan en mag haar hele verdere leven daar blijven wonen, zonder dat iemand haar dat kan afpakken. Of, als zij vb. in een home terechtkomt , dan is de huur voor haar. Zij draagt wel de kosten van het dagelijkse onderhoud , energie, verzekeringen, ....
Welke de waarde is van het vruchtgebruik hangt idd af van haar leeftijd. En die is?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 12 aug 2021 19:09





Dus als ik het goed snap dan krijgt zij de helft, en wordt er van onze helft een berekening gemaakt hoeveel vruchtgebruik zij daar mogelijk nog van kan genieten rekening houdende met haar leeftijd e.d? Dat wordt dan afgetrokken van de totale som over de 4 kinderen te verdelen?
Ik wil hier verder op in gaan als ik haar leeftijd weet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#12 , 13 aug 2021 14:49

72 jaar.
Zou overeenkomen met 15.31%.
15.31% van 25 % welteverstaan.

Enfin, zo is de instructie nu naar de bank gegaan.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 13 aug 2021 14:59

Fout.
Ze heeft het vruchtgebruik van de halve woning. De andere helft bezit ze in volle eigendom.
Zo staat het toch ook in de akte van erfopvolging? En dat is het enige dat telt.

"De bank heeft ons een document laten tekenen met 1/2 (moeder) + 1/5 (moeder) + 1/5 (kind 1) + 1/5 (kind 2) 1/5 (kind 3) + 1/5 (kind 4) voor de verdeling van de gelden."

Dan heeft iemand van jullie die verdeling aan de bank voorgesteld.
Erfgenamen delen aan de bank mee naar welke rekeningen de gelden moeten worden overgeschreven. De bank beslist dat niet zelf en zal zeker.niet op eigen initiatief afwijken van de wettelijke devolutie of testament.
Was u er niet bij toen u dat ondertekende?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#14 , 13 aug 2021 19:33

Zeer goede opmerking van Thomas.

Verkeerde opvatting idd over vruchtgebruik. Moeder heeft, naast VE van de helft, VG over de ganse andere helft. Voor de berekening van de erfbelasting wordt, gezien haar leeftijd, daar een waarde van 24 % aan toegekend. De kinderen verdelen 76 % voor de erfbelasting.
Indien nu de woning zou verkocht worden, krijgt moeder idd niet 24 maar 15,31 % van de verkoopprijs. De eerste percentages zijn nogal breed genomen. De andere - bij verkoop, enz. - zijn correcter, en houden rekening met leeftijd per jaar en man/vrouw.
Simpel voorbeeld : woning is 200.000 euro. Moeder heeft de helft : 100.000. Voor de berekening erfbelasting : moeder 24.000, maar niet belast. Kinderen worden elk belast voor 19.000 euro. Bij verkoop aan die prijs : voor moeder 115.310 euro, elk kind 21172.5 euro.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#15 , 16 aug 2021 12:30

Ik was er uiteraard bij, maar de bank had aan de hand van de akte deze breuken opgeschreven op papier.
Het is pas nadien dat ik daar ben over beginnen twijfelen omdat de optelsom niet klopt. En het klopt inderdaad dat was de bank zei niet juist was.

De bank zegt ook dat wij volledig kunnen afwijken van hetgene wat mijn vader voor ogen had, als we maar iets anders op papier zetten, maar dat willen we helemaal niet. We willen onze vader eren en gewoon meegaan in wat hij heeft beslist.

Mijn moeder heeft 50% volle eigendom. Ze heeft 25% in schenking gekregen na het overlijden van mijn vader.
Van de resterende 25% heeft ze het vruchtgebruik.
Volgens de notaris, want de bank beweerde deze tools niet te hebben, komt dit neer op 15.31%.

Zij blijft in het huis wonen, dus daar gebeurt niks mee buiten dan dat de kinderen een stukje ervan erven.
Het zijn enkel de gelden die moeten verdeeld worden.

50 % + 25 % + 15.31 procent op het gedeelte van 25%, het vruchtgebruik.
De rest wordt verdeeld onder de 4 kinderen.

Als iemand de akte eens wil lezen dan mag dat hoor, maar zo heeft de notaris het mij uitgelegd en zo heb ik nu naar de bank de instructies gegeven.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”