Antwoord na indiening nalatenschap

VWWerner
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Antwoord na indiening nalatenschap

#1 , 06 jul 2021 15:03

Beste,

Na het overlijden van mijn grootmoeder is de aangifte van nalatenschap ingediend begin Mei dit jaar, dit binnen de 4 maanden na haar overlijden dat afliep op 6 Mei.
We zijn nu reeds 6 Juli en ik heb hier nog altijd geen antwoord op, is dit de normale tijdsduur dat het op zich kan laten wachten ?
Heeft iemand gelijkaardige ervaringen met deze lange tijdsduur voor antwoord ?
Ik begrijp best dat de zaken wat kunnen uitlopen momenteel door de abnormale omstandigheden met Corona maar ik wordt toch wat ongeduldig.

Alvast dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jul 2021 22:02

Tja, een duidelijk geval van bad timing.
Gedurende veeeele maanden heeft men automatisch "corona-uitstel" toegestaan in massa's erfenissen. De vervaldag was 30/4. Daardoor heeft zo goed als iedereen gewacht tot de laatste dagen om in te dienen. In het Vlaams gewest wordt de datum waarop je het successierecht moet betalen namelijk niet bepaald in functie van de overlijdensdatum, maar wel door de datum waarop de aangifte berekend is. Niet alleen gratis uitstel van indiening dus; ook nog eens gratis uitstel van betaling.
De kasten lopen dus over...
Had u midden maart ingediend, dan waren er wellicht zes ambtenaren tegelijk op uw aangifte gesprongen.

VWWerner
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jul 2021 14:27

Ik moet dus gewoon geduldig afwachten ?
Weinig aan te doen dan.

Dank voor het antwoord.

Reclame

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jul 2021 12:51

Stuur een berichtje (vraag) naar

https://belastingen.fenb.be/ui/public/contact/email

Dan weet u in enkele dagen méér.

Of bel naar 1700. Met dossiernummer 02..... of rijksregisternummer van de overledene bij de hand.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”