Hulp aangifte nalatenschap

berveel56
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Hulp aangifte nalatenschap

#1 , 28 mei 2021 21:43

Voor een vrij veel voorkomende situatie zou ik graag zelf de aangifte nalatenschap formulier invullen. Situatie is als volgt:

Man (gepensioneerd) overleden, echtgenote en 4 kinderen zijn erfgenamen.
Overledene en echtgenote hadden aparte rekeningen maar geen scheiding van goederen stelsel
Geen huwelijkscontract
Geen wilsbeschikking
Geen erfovereenkomst
Geen levensverzekering
Vermogen: woonhuis (gedeeld met echtgenote), en een zichtrekening (minder dan 1000€)
Echtgenote neemt huis over in vruchtgebruik.

Momenteel ingevuld:
  • Soort aangifte
    • Gezamelijke aangifte
  • Burgerlijke staat van de overledene
    • gehuwd
    • gehuwd zonder huwelijkscontract
  • Gegevens van de aangevers
    • Kinderen
      • hoedanigheid:erfgenaam
      • aandeel in de erfenis: 1/4 Naakte Eigendom
    • Echtgenote
      • hoedanigheid:erfgenaam
      • aandeel in de erfenis: 1/1 Vruchtgebruik
  • Wilsbeschikking
    • De overledene heeft geen uiterste wilsbeschikking gemaakt.
  • Erfovereenkomst
    • De overledene heeft geen erfovereenkomst gemaakt.
  • Gemeenschappelijke vermogen
    • Actief
      • Type: ??
      • omschrijving: zichtrekening
      • bedrag of waarde: xxx euro
    • Onroerend
      • aard van het onroerend goed: woonhuis (Is dit de juiste term?)
      • afdeling: ??
      • sectie: ??
      • nr.: ??
      • ligging: adres
      • complex onroerend goed: nee
      • raming volle eigendom of ABS: xxx euro
      • aandeel in het onroerend goed: 1/2
      • raming van het aandeel of ABS: xxx/2 euro
  • Levensverzekeringen
    • Er is geen uitkering naar aanleiding van het overlijden van de erflater (moet dit zelfs aangekruist worden??)
  • Schenkingen
    • niets aangekruist (klopt dit?)
  • Verzekeringen
    • De lichamelijke roerende goederen waren verzekerd...: aangekruist
    • Verzekerde goederen: inboedel
    • Verzekerde waarde: xxx euro
    • Ik bevestig dat de hierboven vermelde goederen bij mijn weten geen voorwerp van andere polissen uitmaken. : aangekruist
  • Vruchtgebruik
    • Het overlijden heeft geen uitdoving of overgang van het vruchtgebruik tot gevolg. : aangekruist
  • Gunstregelingen
    • 2) vrijstelling voor een gezinswoning ten gunste van de partner: (moet dit aangekruist en ingevuld worden?)
Klopt dit allemaal? Kan er aub opmerkingen gegeven worden over de toegelichte punten? Ik weet dat ik voor de waarde van het huis nog een officiële schatting moet laten doen. Verder moet ik ook iets over de waarde van de inboedel zeggen of is dit niet nodig gezien het nog onder vruchtgebruik valt? Mis ik nog iets anders eventueel?

Alvast bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mei 2021 09:13

Beste,

Bij het invullen van de aangifte, kan u zich telefonisch laten begeleiden door de belastingdienst via het nummer 1700.
.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 mei 2021 09:42

Overledene en echtgenote hadden aparte rekeningen maar geen scheiding van goederen stelsel

In principe zijn alle rekeningen dan aan te geven bij Gemeenschappelijk vermogen, roerend.
Tenzij er ooit een erfenis of een schenking, dan kan dat nog steeds eigen geld zijn.

Naakte eigendom bestaat niet; het is blote eigendom.

Type = zichtrekening
omschrijving = naam bank en rekeningnummer
Zitten daar effecten tussen?

Onroerend
aard van het onroerend goed: woonhuis (Is dit de juiste term?)
Noem het onmiddellijk gezinswoning.

afdeling: ??
sectie: ??
nr.: ??
Kijk op uw aanslagbiljet onr. voorheffing

raming volle eigendom of ABS: xxx euro
aandeel in het onroerend goed: 1/2
raming van het aandeel of ABS: xxx/2 euro
NEEN !!! Het aandeel van de gemeenschap in het huis is 100%.
Niet delen door 2.
De fiscus zal delen door 2 op basis van een tekst die u vergeten schrijven bent op blz. 3...
Bij vermelding van het huwelijksvermogenstelsel moet u zetten:
Wettelijk stelsel; verdeling in helften.

Levensverzekeringen
Er is geen uitkering naar aanleiding van het overlijden van de erflater (moet dit zelfs aangekruist worden??) Ja

Schenkingen
niets aangekruist (klopt dit?)
NEE. Als er geen schenkingen waren, moet u 3 x nee aanvinken

Verzekeringen
Verzekerde goederen: inboedel
Als u een omnium heeft op uw auto, moet dat hier ook komen.

Gunstregelingen
2) vrijstelling voor een gezinswoning ten gunste van de partner: (moet dit aangekruist en ingevuld worden?)
JA

PS als ik iets weggelaten heb, dan was het OK

Ik weet dat ik voor de waarde van het huis nog een officiële schatting moet laten doen.
Waarom zou dat moeten? U kunt ook zelf schatten.

Verder moet ik ook iets over de waarde van de inboedel zeggen of is dit niet nodig gezien het nog onder vruchtgebruik valt?
Ja, de verkoopwaarde van de inboedel moet aangegeven worden.
En van een eventuele auto.

Mis ik nog iets anders eventueel?
U zegt niets over passief.
Werd er de laatste 3 jaar soms iets verkocht of geërfd?

Reclame

berveel56
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mei 2021 23:39

Hartelijk dank Gaby P voor de aanwijzingen.

Heb de wijzigingen gemaakt maar er zijn nu andere vragen/opmerkingen.
  • Bij vermelding van het huwelijksvermogenstelsel moet u zetten: Wettelijk stelsel; verdeling in helften. Ik vind dit nergens terug?
  • Hoe groot is de kans dat er een controle gebeurd bij een eigen schatting van het huis? Want het is ook vrij verouderd en heeft nood aan een complete renovatie (dak lekt, opengebroken kamers...) dus zal ik de waarde lager inschatten dan een huis in de omgeving dat wel gerenoveerd is. Helpt het dan ook om foto's toe te voegen als bewijs in bijlage?
  • Laatste 3 jaar niets verkocht of geerfd
  • Geen Auto
Momenteel ingevuld:
  • Soort aangifte
    • Gezamelijke aangifte
  • Burgerlijke staat van de overledene
    • gehuwd
    • gehuwd zonder huwelijkscontract
  • Gegevens van de aangevers
    • Kinderen
      • hoedanigheid:erfgenaam
      • aandeel in de erfenis: 1/4 Blote eigendom
    • Echtgenote
      • hoedanigheid:erfgenaam
      • aandeel in de erfenis: 1/1 Vruchtgebruik
    • ( Ik heb hier ineens twijfels over want op myminfin staat er "Blote eigendom: 1/8" bij de kinderen en "Volle eigendom: 1/2 - Vruchtgebruik: 1/2 " bij de echtgenote)
  • Wilsbeschikking
    • De overledene heeft geen uiterste wilsbeschikking gemaakt.
  • Erfovereenkomst
    • De overledene heeft geen erfovereenkomst gemaakt.
  • Gemeenschappelijke vermogen
    • Actief
      • Type: Zichtrekening
      • omschrijving: Zichtrekening op naam van overledene bij bank XXX op met nr XXX
      • bedrag of waarde: XXX euro
      • Type: Zichtrekening
      • omschrijving: Zichtrekening op naam van echtgenote bij bank XXX op met nr XXX
      • bedrag of waarde: XXX euro (Moet dit de waarde zijn op dag van overlijden ook? Wat als dit niet meer bekend is mag je een gemiddelde vermelden?)
      • Type: Spaarrekening
      • omschrijving: Spaarrekening op naam van echtgenote bij bank XXX op met nr XXX
      • bedrag of waarde: XXX euro
      • Type: Inboedel
      • omschrijving: Sterk verouderd, versleten en zonder verkoopswaarde
      • bedrag of waarde: 1 euro (Inboedel is zo goed als niets waard, mag je hier 0€ opgeven of hou ik het liever bij die symbolische 1€)
    • Onroerend
      • aard van het onroerend goed: gezinswoning
      • afdeling: XXX
      • sectie: XXX
      • nr.: XXX
      • ligging: adres
      • complex onroerend goed: nee
      • raming volle eigendom of ABS: xxx euro
      • aandeel in het onroerend goed: 100%
      • raming van het aandeel of ABS: xxx euro
    • Pasief
      • Ik kies voor een forfait voor schulden van het gemeenschappelijke vermogen, ten belope van 3000 euro, te indexeren.: aangekruist
  • Levensverzekeringen
    • Er is geen uitkering naar aanleiding van het overlijden van de erflater: aangekruist
  • Schenkingen
    • 3x "Nee" aangekruist.
  • Verzekeringen
    • De lichamelijke roerende goederen waren verzekerd...: aangekruist
    • Verzekerde goederen: inboedel
    • Verzekerde waarde: xxx euro
    • Ik bevestig dat de hierboven vermelde goederen bij mijn weten geen voorwerp van andere polissen uitmaken. : aangekruist
  • Vruchtgebruik
    • Het overlijden heeft geen uitdoving of overgang van het vruchtgebruik tot gevolg. : aangekruist
  • Gunstregelingen
    • 2) vrijstelling voor een gezinswoning ten gunste van de partner: aangekruist
Nogmaals bedankt

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 30 mei 2021 09:50


[*]( Ik heb hier ineens twijfels over want op myminfin staat er "Blote eigendom: 1/8" bij de kinderen en "Volle eigendom: 1/2 - Vruchtgebruik: 1/2 " bij de echtgenote)
MyMinFin, dat is in de gehele EIGENDOM
Het volledige huis dus

De nalatenschap omvat de helft van dat huis
Kinderen erven een half huis
Elk 1/4 deel van het onroerend gedeelte vd nalatenschap,
en dat is elk 1/8 aandeel van de waarde van het onroerend goed als geheel

Als huis 200.000€ waard is
Erven alle kinderen samen 100.000€ (= onroerend deel van de nalatenschap, half huis)
Of 25000 elk
(En dat is elk 1/8 van de waarde ...)

Ben je mee ?



[*]omschrijving: Zichtrekening op naam van echtgenote bij bank XXX op met nr XXX
[*]bedrag of waarde: XXX euro (Moet dit de waarde zijn op dag van overlijden ook? Wat als dit niet meer bekend is mag je een gemiddelde vermelden?)
Op dag overlijden
Eventueel berekenen vanop een uittreksel kort na of voor overlijden

[*]bedrag of waarde: 1 euro (Inboedel is zo goed als niets waard, mag je hier 0€ opgeven of hou ik het liever bij die symbolische 1€)
Nihil
Oververzekerd

(vervangwaarde heb je ook moeten ingeven)

Inboedel verwijderen brengt tegenwoordig niets meer op
Zal vaak zelfs betalend zijn als je het laat doen

Het is niets meer waard, maar kost wel wat als je het allemaal moet vervangen na bvb brand

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 mei 2021 17:20

Bij vermelding van het huwelijksvermogenstelsel moet u zetten: Wettelijk stelsel; verdeling in helften. Ik vind dit nergens terug?
U moet dat schrijven in een vrij veld naast de rubriek
Beschrijving van het gekozen stelsel enz.

Hoe groot is de kans dat er een controle gebeurd bij een eigen schatting van het huis? Want het is ook vrij verouderd en heeft nood aan een complete renovatie (dak lekt, opengebroken kamers...) dus zal ik de waarde lager inschatten dan een huis in de omgeving dat wel gerenoveerd is. Helpt het dan ook om foto's toe te voegen als bewijs in bijlage?
Nee, bij een eigen schatting wordt dat genegeerd in de fase van de aangifte. Nadien kan dat wel allemaal ter sprake komen. Als u al een bericht gekregen heeft dat het te laag is geschat...
Bij een ABS-schatting moet u dat wel allemaal op voorhand meesturen (bij de aanvraag ABS). Tekst en foto's.

( Ik heb hier ineens twijfels over want op myminfin staat er "Blote eigendom: 1/8" bij de kinderen en "Volle eigendom: 1/2 - Vruchtgebruik: 1/2 " bij de echtgenote)
Het kan zijn dat de FOD Financiën al de erfenis verwerkt heeft , zonder de aangifte gezien te hebben.

Passief: u mag ook nog forfait begrafeniskosten kiezen bij Eigen vermogen (tenzij er een uitvaartverzekering was).

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 30 mei 2021 17:49

" bij een eigen schatting wordt dat genegeerd in de fase van de aangifte. Nadien kan dat wel allemaal ter sprake komen. Als u al een bericht gekregen heeft dat het te laag is geschat..."

U kunt dat ten gepasten tijde te berde brengen.
Het spreekt vanzelf dat huis A en huis B op zelfde locatie een significant verschil in waarde kunnen hebben. Zelfs als de KI's vergelijkbaar zijn.
Zo kan ook een luxueus appartement in zelfde gebouw niet als vergelijking gelden voor appartement van zelfde oppervlakte dat met spuug en touw aaneen wordt gehouden.

""Blote eigendom: 1/8" bij de kinderen en "Volle eigendom: 1/2 - Vruchtgebruik: 1/2 " bij de echtgenote)"

Klopt iets niet. De optelling van de breuken "volle eigendom" en "blote eigendom" moet gelijk zijn aan één.
Lijkt me onwaarschijnlijk dat de gegevens reeds zijn aangepast zonder aangifte. Er zou een testament kunnen zijn....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5395

#8 , 30 mei 2021 18:44

Met je attest van overlijden ga je naar de bank. k Veronderstel dat je dat al opgevraagd hebt bij registratie. Je krijgt dan een uittreksel met wat op de rekeningen staat op de dag van t overlijden. Zowat alle banken rekenen hiervoor kosten aan: 75 tot 150€.

Als het roerend vermogen significant is dan open je nalatenschapsrekeningen waarop je de blote eigendom parkeert. Elke bank heeft die dienst. Als er rekeningen zijn bij meerdere banken dan best alles naar 1 bank brengen om een tweede keer die kosten zoveel mogelijk te vermijden. Tenzij natuurlijk je bij verschillende banken zit om meerdere keren beschermd te zijn.

Waarde huis: op de aangifte kan je uitleggen hoe je aan die waarde gekomen bent. Je bent met 4 kinderen zodat het huis al meer dan 400.000€ moet waard zijn vooraleer je in de 9% schijf terechtkomt (helft waarde > 4*50.000€). Als je 40.000€ te laag schat dan spreken we over 600€ (3% op 20.000€) Bekijk eens wat de vraagprijzen zijn voor dergelijke huizen/tuinen in vergelijkbare buurten. Beter iets te hoog schatten en wat extra successie betalen dan een dure schatter betalen. In beide gevallen ben je je geld kwijt en in t eerste steun je nog een goed doel ;-)

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 30 mei 2021 20:36

""Blote eigendom: 1/8" bij de kinderen en "Volle eigendom: 1/2 - Vruchtgebruik: 1/2 " bij de echtgenote)"

Klopt iets niet. De optelling van de breuken "volle eigendom" en "blote eigendom" moet gelijk zijn aan één.
4 x 1/8 per kind = 4/8 = 1/2 en 1/2 bij echtgenote is toch 1 :?:

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 30 mei 2021 20:54

""Blote eigendom: 1/8" bij de kinderen en "Volle eigendom: 1/2 - Vruchtgebruik: 1/2 " bij de echtgenote)"

Klopt iets niet. De optelling van de breuken "volle eigendom" en "blote eigendom" moet gelijk zijn aan één.
4 x 1/8 per kind = 4/8 = 1/2 en 1/2 bij echtgenote is toch 1 :?:
Inderdaad. Ik had begrepen dat alle kinderen samen maar 1/8 zouden hebben:
"1/8 bij de kinderen" schreef TS....
Maar is bij elk van de kinderen 1/8 dus.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

berveel56
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 30 mei 2021 23:53

Om te beginnen staat er een foutje in voorgaande post op myminfin staat er "Volle eigendom: 1/2 -Vruchtgebruik: 1/1 " bij de echtgenote.

Maar dus als ik het goed begrijp moet de formulier dus toch het volgende vermelden:
Echtgenote: 1/1 Vruchtgebruik
Kinderen: 1/4 Blote eigendom
Omdat dit nalatenschap enkel slaagt op het 1/2 deel van de overledene.

Verder wou ik het huis initieel inschatten op 300,000€ maar het is misschien inderdaad veiliger om toch voor 350,000€ te gaan omdat gelijkaardige huizen in de omgeving (maar dan volledig gerenoveerd) voor dat bedrag gaan. En inderdaad als ik de kosten van een schatter-expert erbij neem dan komt de "te lage" schatting zelfs duurder uit dus het is niet echt de moeite waard om daar een controle rond te krijgen dus dan toch liever een iets hogere eigenschatting te doen. Helaas is optie ABS ook niet meer mogelijk omdat de aangifte al eigenlijk buiten de indieningstermijn gebeurt.
U moet dat schrijven in een vrij veld naast de rubriek
Beschrijving van het gekozen stelsel enz.
Bedoelt u bij het stuk "beschrijving van het gekozen stelsel, de toebedeling van het gemeenschappelijk vermogen, de huwelijksvoordelen en de inkorting". Dit deel staat precies onder wanneer je "gehuwd met huwelijkscontract" hebt aangekruist wat niet het geval is nu aangezien "gehuwd zonder huwelijkscontract" werd aangekruist?

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#12 , 31 mei 2021 09:08

1) Ja, dat laatste staat bij "met huwelijkscontract".
Maar omdat veel mensen het onroerend goed van de gemeenschap maar voor de helft willen aangeven (door het zelf te gaan delen door 2), laat ik dat daar invullen voor hun eigen gemoedsrust. Ze zien dan dat er op algemene wijze gedeeld wordt door 2.
Wat uiteraard niet nodig is, want door aan te kruisen dat men gehuwd is zonder huwelijkscontract, zegt men dat er gedeeld wordt door 2.
Het is dus pure spychologie. Als u dat daar niet wil schrijven is dat even goed.

(PS altijd merkwaardig dat mensen de onroerende goederen willen verdelen, maar nooit de gemeenschappelijke bankrekeningen die op twee namen van de echtgenoten staan)

2) Het heeft geen enkele zin, maar dan ook geen enkele, om ook maar iets te schrijven in een oorspronkelijke ( ! ) aangifte over de wijze waarop u zelf een onroerend goed geschat heeft. Dat wordt door niemand gelezen. Foto's zijn even zinloos; ze worden niet bekeken. Enkel de waarde gaat "verder".

3) En Thomas slaat nagels met koppen als het gaat over de FOD die al Myminfin aangepast zou hebben. Ze doen dat zeker niet als er nog twijfels zijn. Maar het is dezelfde afdeling van de FOD die attesten van erfopvolging aflevert; zoals u weet enkel als er geen huwelijkscontract of testament is.
Dus op het moment dat ze een attest van erfopvolging afleveren, zetten ze de onroerende goederen al op de erfgenamen. De aangifte nadien zal dat in 99,xx% van de gevallen bevestigen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 31 mei 2021 17:23

Verder wou ik het huis initieel inschatten op 300,000€ maar het is misschien inderdaad veiliger om toch voor 350,000€ te gaan omdat gelijkaardige huizen in de omgeving (maar dan volledig gerenoveerd) voor dat bedrag gaan.
Waarom zou je overschatten

Als gerenoveerde huizen in de buurt voor X gaan,
dan neem je toch X - geschatte renovatiekosten :?:


Als de andere ouder ooit overlijdt, komt dat extra geschatte bedrag opnieuw terug belastbaar
Want nu 350 aangeven, en volgende keer maar 300 ... dat gaat opvallen


Als schatting realistisch is, is er weinig kans op problemen.


Voorbeeldje hoe erg waarde kan verschillen:

Mijn opnieuw te renoveren huis zelf geschat op 250 - geen
Ene buur (gerenoveerd) werd aantal jaar geleden al voor 80 méér verkocht
Andere buur -nooit gerenoveerd, extra koterij, "plantendak" - dat gaat zelfs geen 200 opbrengen

Het zijn in principe dezelfde huizen ...

berveel56
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 jun 2021 18:56

Ik wil even komen updaten dat de rekening is binnengekomen intussen. Er waren geen problemen met de aangifte en alles werd goed aanvaard (ook de zelf ingeschatte gezinswoning). De te betalen waarden was zelfs lager dan initieel gedacht dus dat is een aangename verassing.

Wil de mensen hier bedanken voor de advies en hopelijk helpt het iemand anders in de toekomst ook.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”