Verhuren bij 6% registratierechten

Timbo006
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verhuren bij 6% registratierechten

#1 , 13 mei 2021 12:21

Hallo,

Ik heb mijn (enige) appartement aangekocht in 2020, met 6% registratierechten, zonder woonbonus maar wel met meeneembaarheid van registratierechten.

Nu overweeg ik, wegens omstandigheden, te verhuizen. Ik heb ergens vernomen dat de fiscus tegenwoordig 6 maanden aanneemt als een 'redelijke termijn' als bewijs van eigen woonst. Voordat ik effectief enige beslissingen neem zou ik graag willen weten of het inderdaad klopt dat ik mijn eigendom reeds na 6 maanden domicilie zou kunnen beginnen verhuren? Of is dit nog steeds zoals voorheen 3 jaar? Dit natuurlijk met het oog op behoud van die 6% registratierechten...

Dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 14 mei 2021 18:31

Beste

Je moet er binnen de drie jaar na aankoop gedomicilieerd zijn. Registratie kijkt dat na tegen het einde van het derde jaar. Indien u er dan niet gedomicilieerd bent zal met bijkomende rechten heffen. 6 maand wonen en dan verhuren volstaat dus niet.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”