Belastingsaangifte overleden vader

michaeld
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Belastingsaangifte overleden vader

#1 , 05 mei 2021 14:46

Beste,

Mijn vader overleed vorig jaar in november. Nu ben ik bezig met zijn belastingsaangifte in te vullen.
Hij bezat 1 woning waarop een hypothecaire lening was, waarbij hij recht had op woonbonus.
Nu vroeg ik me het volgende af:
Bij code 3370 (Leningen gesloten van 2005 tot 2014: Interesten en kapitaalaflossingen) dacht ik het maximum van €3.050 in te vullen (zijn hypotheek was hoger).
Er is dan ook nog de bijhorende vraag " was de woning waarvoor de lening is aangegaan, op 31.12.2020 nog altijd uw enige woning?" Ik dacht daar JA in te vullen omdat het wel de enige eigen woning was van mijn vader op dag van zijn overleden (weliswaar in november 2020).
Indien ik daar 'NEE' invul krijg ik de melding "u kunt bij code 3370 maximaal 2290 EUR invullen.
Wie kan me hiermee helpen? Het is toch een aanzienlijk verschil in teruggave.

Tweede vraag m.b.t. mijn eigen belastingsaangifte. Ik heb een vereenvoudigd voorstel gekregen dat correct is, echter staat er niets in m.b.t. geërfde woning. Sinds november ben ik in het bezit van de woning van mijn vader die leeg staat. Moet ik alsnog prorata het KI invullen bij code 1106 voor KI bij niet verhuring? "Code 1106 eveneens van toepassing is voor de tweede woning, die leegstaat, niet verhuurd wordt, gebruikt wordt als vakantiewoning".

Bedankt!

M

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
't appartement
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mei 2021 20:52

Zijn er in de aangifte van uw vader al zaken vooringevuld?
Ik moet ook een aangifte doen voor mijn overleden moeder, maar ik krijg enkel een volledig blanco document te zien.
Normaal gezien zou het minstens deels ingevuld moeten zijn.
Nu moet ik zelf op zoek naar haar inkomsten.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 05 mei 2021 21:29

Beste

Bijkomende vraag dient u ‘ja in te vullen’.
Wat uw eigen aangifte betreft : bent u volle eigenaar van de woning geworden? Is er geen langstlevende echtgenote met vruchtgebruik?
Indien er een vruchtgebruiker is dient die het KI aan te geven.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

michaeld
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 mei 2021 11:40

vader: Er waren inderdaad zaken reeds ingevuld (werkgever en dienstencheques, etc.) Enkel hypotheek niet, maar dit heb ik samen met de bank ingevuld. Het is enkel dus die optie van 'enige eigen woning op 31 december' dat ik niet weet wat ermee doen.

Eigen aangifte: Ik ben volle eigenaar van het leegstaand pand. Er was geen echtgenote of andere erfgenamen. Dus als ik het goed begrijp moet ik dan prorata niet-geïndexeerd KI invullen op mijn aangifte (en deze dus van mijn wettelijk samenwonende partner, want is 1 aangite). Klopt?

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 06 mei 2021 12:53

"Eigen aangifte: Ik ben volle eigenaar van het leegstaand pand. Er was geen echtgenote of andere erfgenamen. Dus als ik het goed begrijp moet ik dan prorata niet-geïndexeerd KI invullen op mijn aangifte (en deze dus van mijn wettelijk samenwonende partner, want is 1 aangite). Klopt?"

Dat klopt.
Indien u gehuwd zou zijn met contract zuivere scheiding van goederen dan vult u het bedrag in aan uw kant van de aangifte.
Indien niet dan is het een gezamenlijk inkomen en vermeldt u de helft in beide kolommen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 06 mei 2021 13:01

Zijn er in de aangifte van uw vader al zaken vooringevuld?
Ik moet ook een aangifte doen voor mijn overleden moeder, maar ik krijg enkel een volledig blanco document te zien.
Normaal gezien zou het minstens deels ingevuld moeten zijn.
Nu moet ik zelf op zoek naar haar inkomsten.
U hebt gelijk. Als er pensioeninkomsten zouden zijn betaald door de FPD dan zou je die vooringevuld zien staan.
Als je de "i" aanklikt naast de code op het aangifteformulier dan zie je dat bevestigd!
U moet dus niets doen. Om één of andere reden vinden de tollenaars dat die inkomsten er niet zijn.
Negeren dus.
Voor andere inkomstenbronnen ligt het anders, die moet u in de regel zelf nog vermelden.
Maar dat is voorzeker niet het geval voor pensioenen van de FPD. Die staan altijd al ingevuld, tenminste als ze bestaan.
Aangezien niet ingevuld zou ik er van uitgaan dat ze niet bestaan.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

michaeld
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 mei 2021 13:28

Bedankt! En als ik bericht van 'basejumper' goed interpreteer, moet ik dus wel optie van 'enige eigen woning op 31 december' beantwoorden met 'JA' ook al was mijn vader toen reeds overleden?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”