Successierechten

suzannev
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

Successierechten

#1 , 01 mei 2021 13:29

Mijn vader is 2 jaar geleden gestorven en mijn moeder (99j) moet nu naar het rusthuis. Het huis waarin ze woonde willen we (4 kinderen) nu verkopen.
Mijn vraag: doen we dat beter nu dat mijn moeder nog leeft of wachten we beter tot wanneer ze sterft in verband met successierechten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 01 mei 2021 15:01

Een beetje een directe vraag, maar kom :)

Is uw moeder mede-eigenaar?

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 mei 2021 15:32

Voor kinderen wordt de erfbelasting berekend per persoon; en apart voor roerend en onroerend.

Stel: er is 200.000 roerend en 200.000 onroerend in zo een erfenis met 4 kinderen.
Elk kind zal dan betalen: 3% maal 50.000 op roerend en 3% maal 50.000 op onroerend = 3.000 per kind.

Als het huis verkocht is, is er 400.000 in de erfenis.
Elk kind zal dan betalen: 3% maal 50.000 (= de eerste schijf) plus 9% maal 50.000 (= deel van de tweede schijf) = 6.000 per kind.
Maar met een geregistreerde bankgift (50.000 per kind) kan je dat naar 1.500 per kind terugbrengen + 1.500 voor de schenking = 3.000 per kind.

Alle kinderen bij elkaar: 12.000 in het eerste geval tegen 24.000 in het tweede geval (12.000 indien gevolgd door bankgift).

-----------

Van belang is natuurlijk te weten of moeder eigenaar is van het volledige of van een half huis.

Reclame

suzannev
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 mei 2021 09:00

Moeder is halve eigenaar + kindsdeel. Maar mijn vraag is: hoeveel moeten we nu betalen en hoeveel moeten we later bij haar overlijden dan nog betalen. En moeten we dan 2x notariskosten betalen? Of laten we het rusten en verkopen we later pas na haar overlijden? Wat is het beste?

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 02 mei 2021 11:13

Her hangt af van het hele plaatje aan bezittingen zoals reeds uiteengezet met een voorbeeld.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

suzannev
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 mei 2021 11:55

Alleen huis (geschat 200.000 euro) + 2000 roerende.

Sirkii
Berichten: 5395

#7 , 02 mei 2021 13:40

Moeder heeft zoals ik begrijp vruchtgebruik en de helft nog in volle eigendom. Om.te verkopen bij leven moet zij mee tekenen of moet er een zorgvolmacht/bewindvoering zijn.

Voor of na verkopen maakt niet veel verschil uit qua successiekost daar er geen roerend bezit is. Wel stoppen de kosten van bezit (onroerende voorheffing, egw, onderhoud, ...) bij verkoop en is er geld om het rusthuis te betalen.

Hou wel als je verkoopt alle uitgaven nauwgezet bij want bij overlijden binnen de 3 jaar na verkoop zal de fiscus vragen om te bewijzen waar t ontbrekende geld heengegaan is. Dus “zwart” verdelen is geen optie. Geregistreerde schenkingen wel.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 02 mei 2021 15:21

De kinderen kunnen wel best de tegenwaarde van hun naakte eigendom direct uitgekeerd krijgen bij verkoop.
Anders riskeren ze erfbelasting te moeten betalen op hun eigen bezit bij overlijden moeder.

Voor deel moeder de raad van Sirkii volgen. Met andere woorden: een (over)duidelijk spoor laten van waar dat geld werd geplaatst of waar het aan besteed werd. Want daarover doen de tollenaars anders zeer ambetant.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

m.pauwels
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 mei 2021 18:12

Simpelste lijkt mij verkopen, de notaris zal dan wel, op basis van de verhouding VG en BE uitrekenen wie welk deel krijgt.

Het deel dat moeder ontvangt, kan ze dan direct daarna geregistreerd schenken aan 3% (via notariële akte of via een geregistreerde bankgift). En dan zijn jullie er vanaf.

m.pauwels
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 mei 2021 18:13

Allez, van de administratieve zaken dan. Van je moeder nog niet.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”