termijn aangifte erfenis

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

termijn aangifte erfenis

#1 , 10 apr 2021 16:46

Ik heb iemand geholpen met zijn aangifte erfenis bij Vlabel.
Wegens corona is de uiterste datum niet vier maanden maar 31 juni.
In de aangifte werd NIET aangekruist dat dossier onmiddellijk mag worden behandeld maar eerst na de uiterste datum voor indiening.

Nu vraag ik mij af of ze het dossier gaan behandelen na vier maanden of eerst na 31 juni. Is van belang omdat er eind mei (vijf maanden na het overlijden) nog rekeningen worden verwacht die betrekking hebben op kosten gemaakt voor het overlijden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 apr 2021 12:51

Thomas, leg eerst eens uit wat u bedoelt met

"Wegens corona is de uiterste datum niet vier maanden maar 30 juni."

Er is momenteel een soort automatisch uitstel tot 30 april voor bepaalde overlijdens.

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 12 apr 2021 13:19

Heb me van datum vergist, inderdaad eind april.
Verward met andere uitsteldatum (eind juni) in context gedwongen mede-eigendom.
Blijft de vraag hoe de kostenaanrekeningen (aan overledene) die eerst eind mei gekend zullen zijn (ex-post) ingediend moeten worden?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 apr 2021 20:20

Ofwel uitstel vragen, maar dat kost een belastingverhoging van 1% op alles.

Ofwel tijdig indienen en kijken of u hieronder valt:

Aangifte van nalatenschap - Bewijs passief - Bedrag factuur nog niet gekend

Standpunt nr. 15005 dd. 19.01.2015 - publicatie op 03.02.2015

Art. 3.6.0.0.1. VCF

Bij een laattijdige indiening van de aangifte van nalatenschap is er altijd een belastingverhoging verschuldigd, ook al werd er uitstel verleend.

Het principe van de onherroepelijkheid van de aangifte moet voorop blijven staan. Maar in een aantal gevallen kan worden vastgesteld dat aangevers, die voor een werkelijk bewijs van het passief kiezen, dit passief niet tijdig kunnen aantonen in de aangifte van nalatenschap, omdat het aanslagbiljet of de factuur hen pas na het verstrijken van de indieningstermijn wordt bezorgd. Het gaat hier voornamelijk over facturen van gemeentelijke, provinciale, gewestelijke of federale overheidsdiensten, dus om facturen of aanslagbiljetten die slechts periodiek worden opgemaakt, of om ziekenhuisfacturen. Indien dergelijke facturen pas na de verbeteringstermijn aan aangevers worden verzonden kunnen zij toch nog in het passief aanvaard worden en kan er AO worden verleend bij toepassing van art. 3.6.0.0.1 VCF. Dit, op voorwaarde dat men kan aantonen dat er een gegronde reden is voor het laattijdig overmaken van het stuk (wat impliceert dat men van het bestaan niet wist op datum waarop de aangifte binnen moest zijn) of wel wist dat die factuur nog ging komen (bestaan dus wel kende), maar het bedrag nog niet kende op ogenblik dat aangifte binnen moest zijn.

----------

Het blijft een glibberige bedoening, vind ik.

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 12 apr 2021 21:49

Hoe lang is de verbeteringstermijn?
Loopt die nog steeds vier maanden of nu tot eind april?
Het gaat over rekeningen grotendeels van overheidsdiensten.

Eens de verschuldigde som van de te betalen successierechten vastgesteld enkel nog AO mogelijk?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 apr 2021 21:22

Hoe lang is de verbeteringstermijn?
Loopt die nog steeds vier maanden of nu tot eind april?

Dat is helaas een vraag waar ik al maanden een antwoord op zoek.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”