hoeveel betaald de partner?

safirke
Topic Starter

hoeveel betaald de partner?

#1 , 06 nov 2008 14:09

Een echtpaar ,gehuwd zonder huwelijkskontrakt met 2 kinderen.
Het echtpaar is eigenaar van een woning,(geschatte waarde 225000€)en bezit op de rekeningen van de bank 150000 €.
Bij een overlijden van de partner ,hoeveel moet de andere partner dan betalen aan sucsessierechten?
En hoeveel moeten de kinderen dan betalen?
Safirke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 nov 2008 17:10

Bij het overlijden van een gehuwd persoon wordt eerst bepaald wat tot zijn nalatenschap behoort. Hier is dit éénvoudig : de helft van de aanwezige goederen. Voor de woning 112500 € , voor de roerende goederen 75000 €.
De overlevende echtgenoot (LLE) behoudt zijn deel. Enkel het deel van de overledene komt in de nalatenschap.
De goederen woren verdeeld ( volgens het wettelijk systeem) : de blote eigendom (BE) aan de kinderen , voor een gelijk deel , na het vruchtgebruik (VG) voor de overlevende echtgenoot. De onderlinge waarde VG/BEwordt bepaald door de leeftijd van de LLE.
De LLE betaalt geen successierechten op zijn geerfd deel ( VG) van de woning. Voor al de rest gelden deze tarieven , roerend en onroerend apart , per erfgenaam :
0 - 50.000 € = 3 %
50 - 250.000 € = 9 %
boven 250.000 = 27 %

Laat weten welke leeftijd de LLE heeft, dan geef ik de concrete bedragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

safirke
Topic Starter

#3 , 07 nov 2008 10:21

De langstlevende is 83 jaar ,de kinderen 62 +59 jaar.
Safirke.

Reclame

wanton

#4 , 07 nov 2008 20:09

Hallo,
de waarde voor het vruchtgebruik van een persoon van 83 jaar is bepaald op 8 % van de totale waarde.
Voor de woning : 8 % van 112500 = 9000 €. Het deel van de gezinswoning voor de partner is vrij van successierechten. Voor elk der kinderen wordt 46 % of 51750 € blote eigendom in rekening gebracht. 3 % op 50000 € = 1500 ; 9 % op 1750 € = 157.5 €. Voor ieder een totaal van 1657,5 €.
Voor het geld : 8 % van 75000 = 6000 € voor de partner. Dit is onder het minimum zodat geen successierechten dienen betaald. Voor elk van de kinderen : 46 % of 34500 € blote eigendom. 3 % hierop = 1035 € successierechten.
De partner betaalt dus geen successierechten. Elk der kinderen ( 1657,5 + 1035) = 2692,5 €.
Ik heb evenwel geen rekening gehouden met de begrafeniskosten die eerst van de gelden mogen afgetrokken worden.
De successierechten worden betaald met de geërfde gelden. Daarna is het aan te raden de wettelijke regeling toe te passen. De gelden worden op naam van de kinderen geblokkeerd bij een bank ( in BE) , met uitbetaling van de intresten (VG) aan de overlevende partner. Indien deze gelden op naam van de LLE zouden blijven , moeten er bij diens overlijden nog eens successierechten betaald worden. Met deze regeling niet : de gelden komen bij het tweede overlijden automatisch in volle eigendom aan de kinderen.
Voor de gelden moet men de wettelijike verdeling zelf regelen , voor een onroerend goed gebeurt dit door een notering bij de Registratie.

Groeten.
Toet-anch-Amon

safirke
Topic Starter

#5 , 10 nov 2008 18:28

Bedankt Wanthon,
Ik dacht dat LLE automatis gebeurt of moet men daarvoor eerst bij een notaris geweest zijn?
Het echtpaar was gehuwt zonder enig kontrakt,en had ook niets op papier staan.
Een gewoon hand geschreven papier kan dat?
De kinderen hebben nooit moeten meewerken voor dat geld of voor de eigendom.
De kinderen willen niets van dat geld,als de sucsessierechten al kunnen betaald worden zijn ze tevreden.
Safirke

wanton

#6 , 12 nov 2008 20:19

Hallo ,
er moet niks geschreven of getekend worden. Het is gewoon de afhandeling zoals de wet het voorschrijft.

Alleen , " de kinderen moeten niets van het geld hebben" : dat is iets dat ik niet graag hoor. Ik begrijp dat de kinderen niet uit zijn of behoefte hebben aan het geld uit de erfenis van hun overleden ouder. Veel ervende kinderen laten dan ook het geld aan hun nog levende ouder. MAAR : als die kortelings / binnen enkele jaren overlijdt , komt datzelfde geld terug in de nalatenschap en betalen de kinderen op hun eigen geld terug successierechten , en aan een hoger tarief , in dit geval : 9 %.

Zonder iemand te verplichten , pleit ik ervoor , zoveel mogelijk, de verdeling van de gelden uit de nalatenschap van de eerst overleden ouder te organiseren.
Toet-anch-Amon

safirke
Topic Starter

#7 , 18 nov 2008 12:16

Bedankt Wanthon,
Maar de LLE kan toch al het geld opdoen aan BV reizen of gokken, EZV?
Het is toch maar op het geld dat op de dag van overlijden dat op de bank staat men moet betalen?
Ik zal het cru zeggen" een ezel stoot geen twee keer tegen de zelfde steen." :)
safirke

wanton

#8 , 18 nov 2008 16:50

OK,

moeder kan geld opdoen aan reizen enzo. Maar ik vind dat ze moet doen met het geld van haarzelf , niet met het geld waarvan ze slechts het vruchtgebruik heeft en dat wettelijk (in blote eigendom) van de kinderen is.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”