Betaling erfenisrechten door notaris

smjjvh
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Betaling erfenisrechten door notaris

#1 , 05 apr 2021 08:44

3 jaar na het overlijden van mijn broer is owv het blokkeren van een dading door de reservataire erfnenaam, alles nog hangende :(
De fiscus heeft evenwel snel zijn rekening (erfbelastng) gestuurd die ik ook netjes betaald heb.
Er zijn in de erfenis ruim voldoende fondsen aanwezig om die erfbelasting te betalen (een veelvoud van de betaalde erfbelasting is beschikbaar).
Vraag: Kan ik van de notaris eisen dat hij mij in afwachting van de definitievevafhandeling de betaalde erfenisrechten terugstort, en zo ja hoe ?

Bedankt voor een reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 apr 2021 11:37

Vraag het eens aan uw notaris.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 apr 2021 14:04

Is dat een notaris:
- in een gerechtelijke vereffening-verdeling
- of één die u aangesteld heeft
- of de notaris van iemand anders?

Reclame

smjjvh
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 apr 2021 22:16

Een notaris die ik aangesteld heb. Heb de vraag een jaar geleden als eens gesteld maar daar is nooit een antwoord op gekomen

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 05 apr 2021 22:25

Als iedereen akkoord gaat, maar blijkbaar is er dus een probleempje...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 apr 2021 06:56

Als u geld uit de nog onverdeelde massa zou willen gebruiken voor om het even wat, zal u daarover een akkoord moeten sluiten met diegenen met wie u moet delen.
Als er 1000 is en de discussie zou binnen de grenzen "750 voor A / 250 voor B" en "250 voor A / 750 voor B" leggen, zou u een akkoord kunnen sluiten dat er 100 al toekomt aan A en 100 al aan B. Maar daarvoor moet u in de eerste plaats bij de andere erfopvolgers zijn. De notaris gaat dan niet doen (die 2 x 100 uitdelen) zonder zo een deelakkoord, want stel dat het toch uitdraait op 950 / 50 dan is hij het geweest.

Dergelijke deelakkoorden worden zeer zelden gesloten, onder het motto "er is geen akkoord over niets zolang er geen akkoord is over alles".

smjjvh
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 apr 2021 19:23

Bedankt voor de uitleg, ik zal dus vooral geduld moeten hebben

Terug naar “Successie- & Registratierechten”