Erfgenamen

michaeld
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Erfgenamen

#1 , 19 feb 2021 10:11

Hallo,

Graag had ik verduidelijking gekregen in wie mijn erfgenamen zijn:
Situatie: Wettelijk samenwonend (geen huwelijkscontract = geen erfgename), mijn ouders waren gescheiden. Ondertussen is mijn vader (alleenstaand) overleden. Ik ben enig kind. Ik heb geen kinderen.

Stel (puur hypothetisch) ik kom te overlijden.
Gaat dan 100% van mijn nalatenschap naar mijn moeder?
Of 50% naar mijn moeder en 50% naar de broers/zus van mijn overleden vader? Zoja, kan ik dit schrappen dusdanig 100% naar mijn moeder gaat?

Alvast bedankt!

MD91

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 19 feb 2021 12:46

1. Als u geen kinderen, kleinkinderen, hebt dan zijn er geen erfgenamen in eerste orde.
2. Dan erven de erfgenamen uit de tweede orde (komen aan de beurt als er niemand in eerste orde is)
- dat zijn de ouders en broers en zussen).
Zijn er geen broers en zussen dan komt men terecht in de derde orde.
3. Derde orde is iedereen in opgaande lijn. Indien u geen grootouders in leven hebt zou uw moeder alles erven van u.
4. De ooms en tantes zitten in de vierde orde. Die orde komt niet in aanmerking indien uw moeder nog leeft.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

michaeld
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 feb 2021 16:42

Hartelijk dank voor het antwoord.
Stel mijn moeder is overleden en mijn grootmoeder niet. Erft zij dan alles mits zijn in derde orde is? En mijn tantes en ooms niet want zij zijn in vierde orde?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 19 feb 2021 17:11

Hartelijk dank voor het antwoord.
Stel mijn moeder is overleden en mijn grootmoeder niet. Erft zij dan alles mits zijn in derde orde is? En mijn tantes en ooms niet want zij zijn in vierde orde?
Zo is het.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 19 feb 2021 18:27

Zonder testament gaat de helft naar moederskant (zijzelf), de andere helft naar vaders kant.
Maak een testament , misschien ten gunste van uw partner.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”