Klein beschrijf boete

tafke01
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Klein beschrijf boete

#1 , 13 feb 2021 09:01

Hallo,

Wij zouden een nieuwbouw aankopen die in aanmerking komt voor 6% btw. Momenteel heb ik nog een woning maar zodra wij in de nieuwe woning kunnen wordt deze verkocht waardoor de nieuwe woning dan de enige woning wordt en we er zelf gaan wonen. Ook zullen we er zeker 5j wonen. Heb ik dan recht op de 6% btw daar ik ‘tijdelijk’ 2 woningen zal bezitten.
Dank voor u respons hieromtrent.
Ik koop dit samen met mijn partner die geen eigendommen heeft dus daar zal het sowieso de eerst en enige zijn dus dan zal de 6% geen probleem geven veronderstel ik.
Het pand dat we aankopen is gelegen te ramonshoek 28,9185 wachtebeke en zal eind september opgeleverd worden.

Alsook heb ik nog een bijkomende vraag: de huidige woning is in mei 2018 aangekocht onder de 5% regel. Onze domicilie staat hier sinds 28/08/2018. We zouden de woning pas verlaten eind oktober 2021 daar de andere woning pas opgeleverd wordt eind september. Nu zouden we eventueel de huidige woning reeds te koop willen zetten. Dat wil dan zeggen dat de akte zou verleiden in juni. Hierdoor zijn we dan wel 3j eigenaar geweest. Alsook blijven we hier wonen tot eind oktober en zullen we hier 3jaar gedomicilieerd staan.maar geen 3jaar als eigenaar gedomicilieerd. Voldoet dit dan nog aan de voorwaarde van 5% of zal er indien wij dit zoals bovenstaand beschreven uitvoeren een boete komen en de andere 5% moeten betaald worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 feb 2021 10:08

.maar geen 3jaar als eigenaar gedomicilieerd.
Je moet volle 3 jaar eigenaar zijn om van dat voordeel te kunnen genieten.
Pas op. Mogelijks aanziet de fiscus de datum van ondertekening van het compromis als de eigenlijke verkoopdatum. Dus best wat reservetijd nemen.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”