Hulp aangifte nalatenschap

Timothyboets
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Hulp aangifte nalatenschap

#1 , 11 feb 2021 18:53

Hallo,

Mijn vader is 20/12/2021 overleden nu moeten we de aangifte doen van nalatenschap (notaris zie dit best zelf te doen was en ik zo een kost kon vermijden) maar hier zit ik met een paar vragen.

Situatie is als volgt moeder is nog in leven ze waren gehuwd onder het wettelijk stelsel + enkel een gemeenschappelijke rekening, 3 kinderen en 1 onroerend goed.

1) is de fiscale lijst die ik van de bank krijg waar vul ik wat in onder gemeenschappelijk vermogen? Bij het saldo van de rekening begrijp ik dat dit onder actief komt te staan en schulden onder passief maar een schuldsaldo dat een deel van deze schuld heeft uitgekeerd waarmee een deel is afbetaald moet ik dit hier ook in opnemen aangezien dit na overlijden is gebeurd? of moet ik dit schuldsaldo niet vermelden?


2) Moet ik bij vruchtgebruik uitdoving of overgang aanduiden? Ik dacht niet aangezien het vruchtgebruik nu pas van gang is.

3) Bij levensverzekeringen moet ik hier ook een pensioenspaarverzekering(van vader zijn werk uit) onder opnemen die het gespaarde bedrag uitkeert naar mijn moeder?

Alvast bedankt,
Groetjes,
Timothy.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 feb 2021 19:29

Aanrader laat een notaris het doen : gezien ook meerdere erfgenamen en vruchtgebruik.
Deze zal de juiste aangifte uitvoeren.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 feb 2021 18:38

1) Als de rekening in plus staat: bij de roerende goederen van het gemeenschappelijk vermogen.
De schuld bij het passief; maar voor het bedrag dat nog overblijft na de uitkering (normaal gezien gebeurt de uitkering aan de kredietverstrekker). Ergens vermeldt het bestaan van die schuldsaldoverzekering en beschrijft u hoe u aan het verschil komt. In elk geval: in de rechterkolom moet maar 1 bedrag komen namelijk het verschil. De rest is toelichting. Voeg een kopie bij van de uitkering en een bewijs van de schuld (eventueel een verklaring van schuldeiser).
Uiteraard is dit uitbetaald na het overlijden, maar dat wordt allemaal verondersteld terug te werken tot op het moment van overlijden.

2) Die rubriek is niet van toepassing nu.
(De enige plaats waar u vruchtgebruik vermeldt is bij het aandeel in de erfenis van moeder: schrijf "1/1 VG". Vergeet niet op blz. 3 te vermelden: "Wettelijk stelsel; verdeling bij helften".

3) Was uw vader verplicht om hier bij aan te sluiten? Zijn de premies betaald door de werkgever?
(meestal staat dat op de fiscale lijst "groepsverzekering met verplichte aansluiting enz.".
Zo ja, vermeld ze dan bij de Levensverzekeringen (rubriek Fiscaal vermogen) maar vul het bedrag NIET in bij het vakje van de uitkering. Vermeld het als volgt in uw tekst: "Groepsverzekering met verplichte aansluiting, volledige premiebetaling door de werkgever en uitkering uitsluitend aan de LLE. Vrijgesteld van erfbelasting; het uitgekeerde bedrag is vermeld op fiscale lijst".
EN voeg een kopie bij van die lijst.

----------------------

Alles in de veronderstelling dat er geen huwelijkscontract is, gifte tussen echtgenoten noch testament.

U kan aan Vlabel vragen om uw ontwerp (= nog geen handtekeningen) na te zien vooraleer u indient. Vroeger op afspraak; nu online. Stuur uw vraag via het contactformulier met uw ontwerp en de belangrijkste bijlagen. Indienen kan tot 30 april.

U moet eventueel nog knopen doorhakken voor de schatting van het OG en voor de passiefforfaits. Lees de tekst over "onroerend passief" bij de forfaits van het gemeenschappelijk vermogen; misschien is dat uw situatie.

Heeft u al een attest van erfopvolging? Van de FOD? Dan moet u dat niet meesturen.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”