Erfenisrechten op tak21

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

Erfenisrechten op tak21

#1 , 04 feb 2021 10:14

Weet iemand waarom de 2de situatie hieronder gunstiger is mbt erfenisrechten ?
tak21:
A=echtgenoot, B=echtgenote

situatie 1:
1ste contract:
verzekeringsnemer: A
verzekerde: A
begunstigde: B

2de contract:
verzekeringsnemer: B
verzekerde: B
begunstigde: A


situatie 2:
1ste contract:
verzekeringsnemer: A
verzekerde: B
begunstigde: A

2de contract:
verzekeringsnemer: B
verzekerde: A
begunstigde: B


En wat is hierin de invloed van op situatie 2 indien:

1. De verzekeringsnemer ook de betaler is van het contract met een rekening op zijn naam
(dus de begunstigde krijgt iets dat hijzelf betaald heeft) ?

2. Dit, samen met een huwelijks contract met keuze beding is ?

3. Wat indien het een huwelijkscontract is met algemene gemeenschap van goederen ?

Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 04 feb 2021 10:43

huiswerk ? :)

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

#3 , 04 feb 2021 11:03

Neen geen huiswerk. Als je op mijn nicknaam zoekt zal je zien dat ik hier al enkele honderden berichten heb gepost en geen student meer ben. Ik wil gewoon weten of dat ik beter voor situatie 2 kies bij mijn belegging en waarom...

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 04 feb 2021 11:29

Om met kennis van zaken te kunnen antwoorden is het noodzakelijk om het type huwelijkscontract + de oorsprong van de gelden gebruikt voor betaling van de premie te kennen.

Enkel punt drie is bijgevolg duidelijk:
"3. Wat indien het een huwelijkscontract is met algemene gemeenschap van goederen ?"

In dat geval was -eender wie de premie betaalde- de oorsprong van het geld gemeenschappelijk.
Hierdoor valt de helft van het door de verzekering uitbetaalde bedrag in de erfenis van de overledene en dat in alle geciteerde gevallen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

#5 , 04 feb 2021 11:42

Het is mijn makelaar die me situatie 2 aanraadde. Maar ik krijg de reden er niet goed van te pakken en snap het waarom niet. Vandaar hier mijn vraag en omwille van de goede ervaringen met dit forum met duidelijke uitleg.

Ik ben inderdaad getrouwd met algemene gemeenschap van goederen en keuzebeding in contract; maar de makelaar wist niet van die algemene gemeenschap toen hij situatie 2 aanbeveelde; In combinatie met keuzebeding was situatie 2 ideaal zei hij. Vandaar mijn vragen.
Dus alle verduidelijking nog steeds welkom.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 04 feb 2021 11:52

" maar de makelaar wist niet van die algemene gemeenschap toen hij situatie 2 aanbeveelde"

Oplossing 2 kan zin hebben indien men gehuwd is met zuivere scheiding van goederen (ieder heeft zijn/haar premie betaald met eigen middelen)

In uw geval (alles is gemeenschappelijk) is situatie 1 en 2 vanuit fiscaal oogpunt identiek bij overlijden (premie werd betaald met gemeenschappelijke middelen).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Successie- & Registratierechten”