Erfenis minderjarigen; enkele vraagjes

Fenix
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Erfenis minderjarigen; enkele vraagjes

#1 , 02 feb 2021 13:41

Hallo, helaas komt er voor onze kinderen en voor onszelf veel te vroeg een erfenis onze richting uit. Het gaat om geld uit een belegging van mijn schoonouders dat na het overlijden van mijn schoonvader vervroegd vrijkomt en verdeeld wordt.

Onze kinderen zijn op dit moment 11 en 13 jaar. Het geld zal dus op een geblokkeerde rekening geplaatst (moeten) worden.

Mijn vragen hierbij:

1) Kunnen de kinderen op hun 18e verjaardag 'onherroepelijk' aan dit geld? Is er een manier om als ouders of grootouder zelf (langer) een bepaalde controle te houden over wanneer en hoe ze precies aan hun geld kunnen? Uiteraard krijgen ze het geld, maar het zou jammer zijn als één van de kinderen op deze moeilijke leeftijd op een verkeerd pad in zijn/haar leven zit en domme dingen gaat doen hiermee?

2) Is er een mogelijkheid dat wij als ouders het geld dat op hun geblokkeerde rekening staat op één of andere manier defensief beleggen? Het is toch jammer om deze centen door de inflatie jaar na jaar in waarde te zien verminderen terwijl er ook andere mogelijkheden zijn (lange termijnsparen of een veilige belegging)? Ik heb dit nagevraagd op 2 verschillende banken en het antwoord was 1x ja, en 1x nee. :shock:

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 02 feb 2021 14:01

1. neen
2. ja
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Fenix
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 feb 2021 14:46

1. neen
2. ja
Bedankt voor de verhelderende uitleg :roll:
Hier wordt een mens zoveel wijzer van :oops:

Reclame

Sirkii
Berichten: 5410

#4 , 03 feb 2021 11:56

Uw schoonmoeder leeft nog? Dan heeft zij recht op t vruchtgebruik (intrest, meerwaarde) en erven de kinderen de blote eigendom. Doe dit via nalatenschapsrekeningen. Veelal wordt evenwel idd de waarde van het vruchtgebruik en blote eigendom uitbetaald door de notaris.

Op 18 worden kinderen idd meerderjarig maar je kan bv geld blokkeren op termijnrekeningen, kasbons, ... zodat ze r een tijdlang minder makkelijk aankunnen.

PS de meeste 18 jarigen (niet allemaal - k weet het) zullen spaargeld heus niet over de balk gooien.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”