aangifte erfenis

delicaat
Topic Starter
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

aangifte erfenis

#1 , 12 jan 2021 14:03

In het aangifteformulier van Vlabel moet men indien er een handgeschreven testament is het volgende invullen:
-datum testament = geen probleem
-neergelegd bij notaris = geen probleem
-en geregistreerd in : wat bedoeld men hiermee?

Ik heb het testament na overlijden afgegeven aan notaris.
Hij gaat me, naar zijn zeggen, het neerleggen onder zijn minuten en mij een attest van erfopvolging bezorgen.
Maar wat bedoelt men met de plaats van registratie?

bijkomend:
wanneer levert de notaris een attest af en wanneer een akte van erfopvolging?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jan 2021 07:15

Registratie van een testament is hetzelfde als van een huurcontract of van een verkoopakte: bij de FOD Financiën, Rechtszekerheid (wat men vroeger een registratiekantoor noemde).
Bemerk dat Vlabel ook berekent op basis van een testament dat niet geregistreerd werd (in tegenstelling tot de FOD Financiën die dat vroeger als een onmisbare voorwaarde beschouwde).

delicaat
Topic Starter
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jan 2021 12:26

Registratie van een testament is hetzelfde als van een huurcontract of van een verkoopakte: bij de FOD Financiën, Rechtszekerheid (wat men vroeger een registratiekantoor noemde).
Bemerk dat Vlabel ook berekent op basis van een testament dat niet geregistreerd werd (in tegenstelling tot de FOD Financiën die dat vroeger als een onmisbare voorwaarde beschouwde).
Wat moet ik dan invullen in de aangifte onder " geregistreerd in"?
Notaris spreekt enkel over neerlegging onder zijn minuten.

Reclame

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jan 2021 20:52

Laat dat vak open.
Vlabel zal u daar niets over vragen. Als ze maar een kopie krijgen.

delicaat
Topic Starter
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jan 2021 21:02

Laat dat vak open.
Vlabel zal u daar niets over vragen. Als ze maar een kopie krijgen.
Oei, ik heb geen kopie. En het origineel is afgegeven aan de notaris....
Wist niet dat ik een kopie nodig zou hebben.
Maar volstaat de akte/attest van erfopvolging niet opgemaakt door de notaris volgens inhoud testament?

Sirkii
Berichten: 5411

#6 , 14 jan 2021 10:54

De notaris zal een akte van erfopvolging opstellen omdat er een testament is. Je kan als je dat wil en kan zelf de successieaangifte doen zodat je enkel de notariskost hebt voor t opstellen van de akte.

Een attest van erfopvolging wordt (gratis) opgesteld door uw registratiekantoor doch kan enkel indien er geen testament of huwelijkscontract is.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 jan 2021 13:09

Ja, de akte is ook goed.
Maar dan moet u die wel hebben voordat u de aangifte indient, als u er zich wil op baseren.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”