Wie weet de goedkoopste oplossing ???

Sus1009
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Wie weet de goedkoopste oplossing ???

#1 , 28 dec 2020 10:32

Situatie :
Zoon X heeft in 2017 een appartement gekocht waarop hij een hypotheek heeft lopen. ( klein beschrijf)
Dit appartement wil hij weer verkopen en mijn ouderlijk huis kopen om dat dan op te knappen en daar te gaan wonen .
Gezien we de verbouwing zelf willen doen, en dat dus tijd gaat vragen.

Zitten we met A) de praktische kant van waar hij intussen moet gaan wonen
B) 2 hypotheken aflossen is niet haalbaar ( huidige appartement + koop ouderlijk huis)

Deze problemen zouden we kunnen oplossen , indien ik het ouderlijk huis koop van mijn moeder ( zit in zorgcentrum en huis komt leeg te staan).
Als de verbouwing dan klaar is , kan mijn zoon X , zijn appartement verkopen en zou ik het ouderlijk huis aan hem kunnen verkopen. Op die manier blijft hij met 1 hypotheek zitten .

Nu de vragen :
*Welke oplossing is het goedkoopste op vlak van registratie en dergelijke?
*Kan ik dat huis aan hem verkopen , na de verbouwing, tegen de prijs waaraan ik het aankocht?
*Stel dat mijn moeder voor de verkoop van het ouderlijk huis komt te sterven en ik koop mijn 3 zussen uit.
Kan ik dan bij de verkoop aan mijn zoon , mijn erfdeel van de aankoop prijs trekken als een soort van schenking aan hem?

*Zijn er andere mogelijkheden om dit geheel financieel zo goedkoop mogelijk op te lossen?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sperwer87
Berichten: 133

#2 , 14 jan 2021 00:58

Ik zou sowieso nooit gaan voor het voorstel dat jij nu aanreikt. Er zitten daar teveel problemen in en vadertje staat passeert 2 keer (jij gaat registratierechten moeten betalen en je zoon zal er moeten betalen).

De simpelste oplossing is werken met een verplichte aankoopbelofte. Eens bellen naar je notaris die alles zal uitleggen. In praktijk wordt dit meer en meer gedaan. Wij hebben ook zo gewerkt. Hierdoor wordt er eigenlijk een contract opgemaakt dat het pas op een afgesproken termijn wordt gekocht. Daardoor heeft je zoon spelling om zijn appartement te verkopen + te beginnen met de renovatie.

Moest je toch gaan voor jouw oplossing is hier het antwoord op jouw vragen:
1) Je zal 2 keer registratierechten moeten betalen + notariskosten. Verplichte aankoopbelofte is het slimst.
2) Vanaf dat de compromis/verplichte aankoopbelofte wordt ondertekend gaat de verkoop sowieso door. Ook al zou jouw moeder sterven dan nog gaat de verkoop door. Je zussen en jij gaan dan elk 1/4 krijgen van de prijs waarvoor het huis verkocht is.
3) Gezien de situatie dat alles via de officiële weg moet gebeuren veronderstel ik dat eerst het geld moet gegeven worden (desnoods via overbruggingskrediet) voor je het kan terug geven. Om wit wassen tegen te houden. Maar dit ben ik niet zeker.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”