Verhuren enige woning

Leonie207
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verhuren enige woning

#1 , 18 dec 2020 23:53

Beste,

In 2020 kocht ik een appartement om alleen te gaan wonen. Door het “Verlaagd tarief in het verkooprecht voor de aankoop van de enige eigen woning” moest ik maar 6% registratierechten betalen.

Het alleen wonen bevalt me echter niet helemaal en ga binnenkort terug naar hotel mama. Ik zou mijn appartementje dan wel willen gaan verhuren.

Nu zit ik echter met de vraag als ik hierdoor de aanvullende registratierechten en een verhoging zal moeten betalen. Ik voldoe aan alle voorwaarden die op de vlaanderen.be vermeld staan om aanspraak te krijgen op verlaagde registratierechten. Ook heb ik mij ingeschreven op het adres van mijn appartement.

Op vlaanderen.be staat het volgende:
“U schrijft zich op het adres van de gekochte woning in in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister, binnen de drie jaar na het verlijden van de notariële aankoopakte.”
Hier voldoe ik aan.

Maar dan staat er bij de procedure dat men pas na 3 jaar controleert. Op moment van controle zou ik er dan niet meer aan voldoen.
“De Vlaamse Belastingdienst controleert drie maanden voor het verstrijken van de deadline of u effectief op het nieuwe adres bent gedomicilieerd. Als dat niet het geval is, dan zal de Vlaamse Belastingdienst een herinneringsbrief sturen om u te waarschuwen dat de deadline bijna verstrijkt.”

Alvast bedankt voor de moeite!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 19 dec 2020 02:30

Quote :
" Ik voldoe aan alle voorwaarden die op de vlaanderen.be vermeld staan om aanspraak te krijgen op verlaagde registratierechten. Ook heb ik mij ingeschreven op het adres van mijn appartement. "

Wat er op Vlaanderen.be ook staat over het inschrijven op het adres , doet niets af aan het feit dat er andere wetgeving bestaat , die u weliswaar toelaat om op hotel mama te gaan , doch u dient zich in te schrijven op de plaats waar u het grootste gedeelte van het jaar verblijft ( wat dus klaarblijkelijk hotel mama zal zijn ) .
Bovendien is het niet mogelijk iets te verhuren waar u zelf uw adres hebt op staan , tenzij het een woning zou zijn met een duidelijke splitsing in twee wooneenheden .

Zodoende zult u niet meer " aan alle voorwaarden voldoen " om aanspraak te krijgen ...
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 dec 2020 12:48

U moet er wel drie jaar blijven wonen.
Eventueel staat er een kemel op de website die u raadpleegde.

Voorwaarden voor de koper

De woning is de enige woning van de koper(s). Op het moment van de aankoop mag de koper of de echtgeno(o)t(e) geen eigenaar zijn van een ander onroerend goed bestemd voor bewoning, tenzij deze geërfd zijn van een bloedverwant in opgaande lijn.

De koper of zijn echtgeno(o)t(e):

schrijft zich in, in het bevolkingsregister binnen de 3 jaar (te rekenen vanaf datum van de aankoopakte)
behoudt er zijn domicilie onafgebroken gedurende 3 jaar
is een natuurlijk persoon (geen vennootschap of vzw)
moet de volle of blote eigendom verwerven van een woning (alleen vruchtgebruik is onvoldoende).

De Vlaamse Belastingdienst controleert drie maanden voor het verstrijken van de deadline of de koper effectief op het nieuwe adres is ingeschreven. Als dat niet het geval is, dan verstuurt de Vlaamse Belastingdienst een herinneringsbrief om de koper te waarschuwen dat de deadline bijna verstrijkt.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”