zakgeld

mark012
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

zakgeld

#1 , 11 dec 2020 22:09

Ik heb 2 volwassen kinderen die allebei een job hebben.
Ik kan het me permitteren om hen elk 500 euro zakgeld te geven.
Moest er met mij iets gebeuren, worden die dan ook de laatste 3 jaar belast ?
Die 1000 euro is maar een klein deel van mijn vermogen, het is dus niet dat ik na al mijn geld al aan het weggeven ben.
Bedankt voor het antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 12 dec 2020 08:47

Is dat op jaarbasis? Dan is dat wel binnen het aanvaarbare voor een geschenk. Als u dat via een bankoverschrijving stort, misschien best er de mededeling bijzetten: Gelukkige verjaardag of iets in die aard.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 dec 2020 12:47

Vlabel zal dit geval per geval beoordelen in functie van uw vermogen (huis, bank, auto).
Wat voor de één een "gebruikelijk geschenk" is om met Nieuwjaar uit te delen, is dat niet voor een ander.

In een aangifte van nalatenschap moeten erfgenamen enkel "uitleg geven" (2.7.3.2.5 VCF) indien de overledene in de loop van de laatste drie jaar méér bezat dan op datum overlijden. Als men zo grote geschenken heeft gegeven dat de bankrekeningen aanzienlijk zijn gekrompen (men is dan verarmd), zou men dat dus moeten vermelden. Maar een bankonderzoek door de fiscus gebeurt zelden als er geen speciale aanleiding toe is.

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#4 , 13 dec 2020 09:54

Beste

Vraag is ook hoe u dit geeft. Als die minstens één keer per maand thuis komen en u geeft dat handje contantje is er geen enkel spoor en dus ook geen enkele aanleiding. Via overschrijving is er wel een spoor. Doorgaans is dat bedrag niet van die aard dat daar fiscale gevolgen aan verbonden zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mark012
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 dec 2020 14:13

Het is op maandbasis en via overschrijving. Het is minder dan 0.1% van mijn kapitaal, dus hoop dat het dan geen kwaad kan. Ik vermeld bij de overschrijvinging telkens zakgeld.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”