Appartement verhuren na aankoop

sanantonio666
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Appartement verhuren na aankoop

#1 , 02 dec 2020 15:08

Hallo
Situatie: ik heb in augustus 2019 een appartement gekocht. Sindsdien sta ik daar gedomicilieerd. Ik wil nu met mijn lief gaan samenwonen (we gaan iets huren). Mijn eigen appartement wil ik intussen verhuren.

Dit heeft waarschijnlijk legale consequenties. Ik denk aan:
- verlaagde registratierechten (ik kocht aan 7 procent): kan ik deze blijven behouden? Ik hoor hier en daar dat ik ga moeten bijleggen hier omdat ik er geen drie jaar heb gewoond.
- woonbonus: kan ik deze behouden als ik het appartement niet meer zelf bewoon, maar ergens anders iets huur?
- moet ik belastingen betalen op de huurinkomsten? moet ik die huurinkomsten ergens aangeven?
- andere zaken die ik over het hoofd zie?

Dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 02 dec 2020 15:25

U zal inderdaad registratierechten moeten bijbetalen en zal uw woonbonus verliezen. Is het niet simpeler dat uw vriendin bij u intrekt?

sanantonio666
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 dec 2020 13:55

woonbonus ook?

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 03 dec 2020 14:19

Als u de woning niet zelf bewoont en u niet onder één van de uitzonderingsbepalingen valt, dan is het recht op de woonbonus definitief verloren.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”