fiscaliteit voor de begunstigde van een buitenlandse levensverzekering

niko.claus
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

fiscaliteit voor de begunstigde van een buitenlandse levensverzekering

#1 , 09 nov 2020 15:49

Hallo,
Mijn echtgenote en mezelf wonen in Vlaanderen, mijn echtgenote is van Franse nationaliteit.
Ze heeft onlangs een belangrijk bedrag ontvangen als (nominatieve) begunstigde van een levensverzekering, die uitgekeerd is na het overlijden van een ver familie-lid uit Frankrijk.
De Franse staat heeft hierop een belasting geïnd, en de verzekeringsmaatschappij is overgegaan tot betaling van het saldo.
Kan iemand mij vertellen of wij eveneens in België belast zullen worden, en zoja, welke zijn de tarieven waar we moeten rekening mee houden?
Alvast dank voor uw antwoord,
Niko.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 nov 2020 19:19

U heeft niets met deze uitkering te maken.
De nationaliteit van uw echtgenote is van geen enkel belang.

Wat telt is dit:
- de overleden persoon was een rijksinwoner van Frankrijk. Frankrijk is bevoegd voor de gehele nalatenschap, uitkeringen van levensverzekeringen inbegrepen.
- uw echtgenote is een rijksinwoner van België. Het Vlaamse gewest voorziet geen heffing op de uitkering van een levensverzekering uit de nalatenschap van een niet-rijksinwoner. Er moet geen aangifte gebeuren in het Vlaamse gewest; er is niets verschuldigd.

-------------------------

(ik ga er van uit dat de overleden persoon geen bezittingen had in België; en dat uw vrouw niets anders dan die uitkering kreeg. Mocht dat niet correct zijn, dan zou ik alle info moeten kennen van dit overlijden).

niko.claus
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 nov 2020 08:42

Hallo Gaby,
dank dat u de tijd neemt om mij te antwoorden.
mijn echtgenote heeft idd enkel gelden ontvangen, geen onroerende goederen.
Met uw analyse bevestigt u de informatie die ik hieromtrent al had verzameld, Het is zelfs zo dat een vraag aan het contactcenter van minfin.be volgend standpunt naar voren bracht :
"U meldt dat er Franse fiscale afhoudingen gebeurd zijn over die uitkering. M.i. is dat in strijd met voormelde overeenkomst (overeenkomst tot voorkoming van dubbele belasting afgesloten tussen België en Frankrijk) waarin per inkomenscategorie geregeld is welke van beide staten het recht heeft om inkomstenbelastingen te heffen. Het gaat hier over een uitkering die niet onder één van de vermelde inkomstencategorieën valt zodat het restartikel van toepassing is (artikel 18) dat het heffingsrecht mbt niet specifiek in het verdrag vermelde inkomsten toewijst aan de woonstaat"

Kan u dit standpunt volgen? Want dit zou betekenen dat de inhouding die gebeurd is aan Franse zijde misschien teruggevorderd kan worden? U was van menig dat de Franse staat bevoegd was inzake nalatenschap.

tot hoors,
Niko.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 13 nov 2020 12:54

Het antwoord dat u hebt gekregen gaat over de INKOMSTENbelasting.
Erfenisrechten zijn geen belasting op inkomsten!

M.a.w.: U stelde een vraag over appelen, het antwoord gaat over peren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 nov 2020 16:24

"U meldt dat er Franse fiscale afhoudingen gebeurd zijn over die uitkering."
Indien T.S. gesproken heeft over een uitkering aan zijn echtgenote waarop inhoudingen/voorheffing is ingehouden door Frankrijk, is de vraagstelling van TS fout en is het antwoord van de FOD Financiën correct.

Het is immers zeer belangrijk te spreken van een erfenis, successierechten en niet van een uitkering, sociale zekerheid en postactief, inkomstenbelasting. Art. 18 dubbel belastingverdrag

Zoals zo vaak, het is ontzettend belangrijk om primo de correcte vraag te stellen en secundo het volledige verhaal te vertellen.

Voor de rest treed ik het antwoord van Gaby volledig bij.

Hou het gezond.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 13 nov 2020 17:04

Uiteraard deel ik ook de mening van Gaby P want zelfde als mijn visie.

Het antwoord van de fiscus past niet bij het onderwerp van de vraag zoals hier gesteld.

Misschien heeft TS zijn vraag aan de overheid verkeerd geformuleerd (wat ik vermoed).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

niko.claus
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 nov 2020 15:52

Dank aan allen voor jullie inzichten.
De formulering van de vraag aan de fiscus is bijgesteld, en onderstaand zijn reactie.

"Ik ben er van uit gegaan dat die Franse fiscale afhoudingen afhoudingen zijn in het kader van het Franse inkomstenbelastingrecht en daar is die overeenkomst B-Fr tot voorkoming van dubbele belasting relevant.
Ik spreek me absoluut niet uit over belastingen mbt het erfrecht. "

Het is me nu duidelijk waaraan ik me kan verwachten.
Prettige dag nog!
Niko.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”