erven in naam van...

bulldog
Topic Starter
Berichten: 31
Locatie: Antwerpen

erven in naam van...

#1 , 08 nov 2020 19:22

Goede avond dames en heren van het juridisch forum,

Ik zit al enige tijd met een vraag waar ik zelf het antwoord niet op kan terugvinden.
Kort samengevat:
*niet dat ik er op zit te wachten maar het is ook niet nodig om een heel boek te schrijven voor één vraag IMO*

ALS mijn oma komt te overlijden, erf ik dan ik mijn moeder haar plaats?
(mijn moeder is overleden)
Er zijn nog andere erfgenamen
(dochters van m'n oma, dus zussen van mijn moeder)
Zoja, hoe bekijken ze dit? Ben ik dan directe erfgenaam of 'indirect' en wordt de erfenis dan anders verdeelt of hoe werkt dit juist?

Alvast vriendelijk bedankt moest iemand hier duidelijkheid over kunnen brengen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 08 nov 2020 19:29

Als jij enig kind bent van je moeder, erf jij datgene wat uw moeder zou erven. Jij neemt gewoon haar plaats in.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 nov 2020 23:25

Ook fiscaal is er in dit geval geen enkel verschil. Een kleinkind dat in de plaats komt van een eerder overleden kind, valt in hetzelfde tarief als dat van een kind.

Reclame

bulldog
Topic Starter
Berichten: 31
Locatie: Antwerpen

#4 , 09 nov 2020 00:07

Dankjewel voor de duidelijke en snelle reply, Gaby!
Ik vond het een beetje een vreemde vraag om te stellen aan de 'familie notaris' 😅 van mij mag oma iig nog héél lang leven, desondanks was het wel een vraag die al lang in m'n achterhoofd spookt waar ik nu eindelijk een antwoord op weet.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”