(Dringend) recht op verminderde registratierechten?

mysticwizard
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

(Dringend) recht op verminderde registratierechten?

#1 , 07 nov 2020 10:10

Beste,

We zitten momenteel met een vrij dringende situatie, zal proberen vandaag nog contact te leggen met onze notaris maar had de vraag graag alvast via dit forum geplaatst.

Onze huidige situatie:
* Wettelijk samenwonend met mijn vriendin
* Ik heb via mijn ouders ongeveer 10 jaar geleden een stuk bouwgrond als schenking gekregen
* ik heb vorig jaar (april 2019) onze huidige woning als schenking gekregen van mijn ouders
*Wij hebben op dit moment geen leningen lopen

We zijn al even op zoek voor de aankoop van een nieuwe woning. We hebben sinds kort onze "droomwoning" gevonden en hebben gisteren per mail een bod uitgebracht dat vermoedelijk aanvaard zal worden. Deze woning zullen we beiden aankopen, het grootste aandeel zal via mij zijn maar doet er niet toe in het verder verhaal denk ik.

Eerder had ik contact opgenomen met de bank i.v.m. lening ed, toen had mijn contactpersoon meegedeeld dat ik mijn huidige woning zeker binnen het jaar zal moeten verkopen om te kunnen genieten van de verlaagde registratierechten (10% -> 6%). De woning binnen het jaar verkopen zou geen problemen mogen zijn en wou houden dan ook rekening met 6% reg. kosten in ons budget.

Nu is het zo dat ik dus ook nog een bouwgrond heb. Op internet lees ik verschillende scenario's dat op een 2e woning geen verlaagde reg. rechten van toepassing zijn. Maar ik vind nergens duidelijkheid in mijn specifiek geval. Gooit mijn bouwgrond roet in het eten en bezorgt deze een zware financiële kater dat we niet voorzien hadden?

Aangezien het bod gisteren per mail verstuurd is en we momenteel de muren oplopen door de onzekerheid. Is het mogelijk om even mee te geven wat er van toepassing is in ons scenario? Maken wij zeker kans op de verlaagde registratierechten? Indien niet, maken we alsnog aanspraak op een belastingvoordeel?

Zijn er daarnaast nog zaken om rekening mee te houden? Er zal sowieso een meerwaardebelasting geheven worden als het huis voor meer verkocht wordt dan de schenkingswaarde. Andere kosten of speciale zaken omdat het over schenkingen gaat?

Mijn vriendin haar inleg in het huis best zo hoog mogelijk houden omdat zij wel aan 6% zal kunnen genieten?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 07 nov 2020 12:26

Op notaris.be lees ik de bevestiging dat je ook geen bouwgrond in volle eigendom mag hebben. Bij de tijdige verkoop van je huidig huis heb je wel een meeneembaarheid tot zo n 12500€

mysticwizard
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 nov 2020 17:54

Gezien ik een bouwgrond in volle eigendom heb zal ik dus geen aanspraak kunnen maken op verlaagde registratierechten of niet? Ook al verkoop ik de huidige (geschonken) woning...?

Heb ik aanspraak op een woonbonus gezien het dan mijn 2e eigendom is? Momenteel heb ik geen andere leningen lopen..

Als dit laatste ook negatief is betaal ik gewoon de volle pot van 10% zonder enig voordeel... dat zou echt een domper zijn

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 07 nov 2020 18:01

Woonbonus is in Vlaanderen afgeschaft sinds 1/1/2020.

mysticwizard
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 nov 2020 18:15

Ook voor een 2e woning? Weliswaar beperkt maar er zou nog steeds een woonbonus zijn als ik mij informeer via het www? Enkel voor 2e verblijven vanaf 1/1/2020?
Natuurlijk zal dit onze enige woning zijn (in Vlaanderen) en dit mogelijks niet federaal gaat.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 08 nov 2020 12:22

De federale woonbonus - zolang ze nog bestaat ... - vervalt zodra je van je tweede verblijf je hoofdwoning maakt (er je domicilie zet)

mysticwizard
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 nov 2020 19:07

Allee dus geen verlaagde registratierechten en geen woonbonus... dat is echt balen! :(

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 09 nov 2020 11:39

Als je de grond verkoopt (en het huis) dan heb je wel recht op de verlaagde registratierechten.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”